Nyligen släppte PostNord tillsammans med SDH och HUI, E-barometern för andra kvartalet. Där kunde vi bland annat läsa om hur e-handeln fortsätter att tuffa på. Totalt skall e-handeln ha ökat med 15 procent under det gångna kvartalet.
Och i takt med att e-handeln växer blir mobilen ett allt viktigare verktyg i köpprocessen. Framförallt när det gäller research inför ett köp. 44 procent anger att de använt mobilen till att söka efter information om en vara. Inte sällan när man befinner sig i en fysisk butik och vill jämföra priser.
Men mobilen används också allt oftare för att avsluta ett köp. 11 procent av e-handelskunderna använde sin telefon för att genomföra sitt köp , medan 17 procent använde sig av surfplattan.
– Det är viktigt att e-handelsföretagen följer med utvecklingen och anpassar sin webbutik så att den blir lätt att använda också med mobil eller surfplatta. E-barometern visar att krångel och otydlighet leder till tappade kunder, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
Riskerar hamna på efterkälken
Men trots att m-handel inte längre är en ny företeelse, och det ständigt kommer nya rapporter om ökad e-handel via mobila enheter, är det bara 37 procent av företagen i E-barometern som uppger att de har mobilanpassat sina webbutiker.
Drygt fyra av tio e-handelsföretag säger att de planerar att genomföra någon större förändring av sin webbutik under det kommande året. Drygt hälften av dessa, 57 procent, anger att de ska anpassa sidan för att underlätta köp från olika mobila enheter.
– Mobilanpassningen av svenska webbutiker går alldeles för långsamt. Nya köpbeteenden sprider sig fort, och de företag som inte hänger med riskerar att hamna på efterkälken, säger Arne Andersson.
Källa: Press