Stålbadet för svensk e-handel fortsätter. Det visar nya siffror från Svensk Handels E-handelsindikator.
Under april månad minskade konsumenternas inköp på nätet från svenska aktörer med 2 procent, jämfört med samma månad föregående år. Räknar man även in e-handel från utlandet landar siffran på minus 5 procent.
Försäljningsutvecklingen i volym är dock långt svagare på grund av den fortsatt höga inflationen.
Vi ser ännu en svag månad för e-handeln, och med tanke på inflationen är den också betydligt svagare än vad som framgår av den minskade omsättningen. Nikotin- och tobaksvaror är med marginal årets vinnare hittills men även apoteksvaror går bra och det är imponerande hur kläder och skor håller ställningarna. Kapitalintensiva branscher som byggvaror, möbler och inredning har det mycket tufft, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Internationell expansion
Svensk Handel konstaterar också att det var allt färre som e-handlade i april, jämfört med samma månad ifjol. Samtidigt sjönk det genomsnittliga köpbeloppet per konsument. Men det finns ljusglimtar.
Svenskarnas e-handel från utländska sajter minskar för andra månaden i rad. Det är glädjande att flera svenska e-handelsföretag rapporterar kraftiga tillväxttal från utländska marknader och flera fortsätter sin internationella expansion med framgång, kommenterar Per Ljungberg.