Online Brands-koncernen rapporterar idag siffrorna från årets första kvartal. E-handelsbolaget, som bland annat står bakom nätbutikerna Trendcarpet, Hatshop, Victorins, Kitchenlab, Bread & Boxers och Isbjörn, visar upp starka försäljningssiffror.
Omsättningen för perioden uppgick till 76,9 miljoner kronor. Detta är en ökning med hela 24 procent jämfört med Q1 2022.
Att vi fortsätter att öka försäljningen och ta marknadsandelar i en utmanande omvärld bevisar vår starka affärsmodell och teamets dedikerade arbete under kvartalet, säger företagets vd Magnus Skoglund.
Så hur gick det med lönsamheten? Det justerade rörelseresultatet (EBITDA) slutade på 4,2 miljoner kronor, upp från 1,9 miljoner i fjol. Resultatet på sista raden landade dock på -3,7 miljoner.
Vi ser att det effektiviseringsprogram vi initierade under Q4 2022 ger resultat och vi har fortsatt högt kostnadsfokus. Arbetet med att konsolidera gemensamma funktioner inom ekonomi, logistik och digital marknadsföring i Online Brands har börjat att ge resultat och personalkostnaderna har minskat från 13,4 miljoner kronor till 12,8 miljoner kronor under Q1 jämfört med föregående kvartal, varav 2,4 miljoner kronor är tillfälliga.
E-handlaren fortsätter nu att effektivisera affären och räknar med fullt resultat av åtgärderna under andra halvan av året.
Avslutningsvis är jag glad att kunna konstatera att vi efter utgången av Q1 förvärvade e-handelsbolaget Allafröer.se, en onlinespecialist på försäljning av blom- och grönsaksfröer, lökar och växter. Det är en vertikal som passar väldigt väl in i vår affärsmodell, med ett mycket skalbart utbud av fröer, där vi kan möta våra initierade kunders efterfrågan på sortimentsbredd. I tillägg är möjligheterna synnerligen goda att snabbt kunna skala upp aktiviteten i den digitala marknadsföringen och i den internationella närvaron redan under 2023.
LÄS ÄVEN: Han vill köpa fler e-handlare – tar in över 20 miljoner