E-handeln Funkamera.se har haft en stadig tillväxt de senaste åren och omsatte i senaste bokslutet över 17 miljoner kronor med ett positivt resultat. Företaget startades av logopeder och säljer pedagogiska verktyg. Över 90 procent av alla order kommer in via e-handeln.
Vi fångade företagets vd Anna-Karin Arnald under Emeet i Stockholm för att få veta mer om verksamheten, som tidigare gått oss under radarn.
Jag är ursprungligen logoped från början. Jag jobbade i många år som logoped och träffade barn och ungdomar på olika sätt. Sen pluggade jag en utbildning på Handelshögskolan, tog en MBA, och kände att jag ville göra någonting annat än att bara vara logoped. Och då startade jag ett företag som hette Only for Heroes för några år sedan.
Företaget Only for Heroes startades i januari 2016 och tanken var att ge alla barn och ungdomar möjlighet att lära utifrån sina egna förutsättningar. Satsningen inkluderade förstås en e-handel.
Det kan ju inte vara så svårt med e-handel inom funktionsnedsättningar och träningsmaterial för skolan, tänkte jag. Men det var ju jättesvårt att få det att fungera. Vi kämpade på och byggde upp en fin och bra e-handel. Men vi sålde inte så mycket som vi hade tänkt.
Ungefär samtidigt så startade en annan Anna - Anna Cardell - ett liknande bolag i Lidköping vid namn Funka Mera.
Det hade nästan samma inriktning som jag. Så efter några år träffade vi varandra och bestämde oss för att gå ihop, tillsammans med ett tredje företag som heter Dormire.
Dormire bidrog med “en bra styrelse, hjälp kring investeringar samt gick in med kapital”, berättar Anna-Karin. I november 2018 gick de tre företagen ihop och bildade det gemensamma bolaget Funka Mera Norden AB.
Sen så har det liksom rullat på. Anna som hade Funka Mera arbetar inte aktivt i företaget längre, utan det är jag som driver det som vd.
Funka Mera har idag tio anställda och säljer ett ganska brett utbud av hjälpmedel för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som till exempel dyslexi, adhd, autism och språkstörning.
Vi säljer både till privatpersoner och offentlig sektor och då är det framför allt skolor och förskolor som står för den offentliga sektor-delen. Om man ser till antalet ordrar så är privatpersonerna flest, men skolorna står ju för den största delen av vår omsättning.
Hur stor del av er omsättning sker online ungefär?
Sett till antal order är det 94 procent men sett till ordervärde är det 65 procent. Anledningen är att vi har ett par storkunder som lägger e-postordrar.
Och när man jobbar med offentlig sektor så är det förstås lite byråkrati att ta sig igenom.
Några mejlar in med en rekvisition. Andra går via ett företag som heter Läromedia som har upphandlingar av läromedel till skolor, så det är de som är den här stora kunden som står för kanske 30 procent av vår omsättning.
Hur många produkter har ni?
Vi har väl runt 900 stycken. Men jag ska säga att när jag kom in så hade vi betydligt fler. Utmaningen är inte att hitta saker utan att avgränsa sig. I början hade vi en tendens att dra mer mot leksaksaffär och det bestämde vi oss för att det ville vi inte vara.
Under intervjun nämner undertecknad leksakbutik flera gånger, med ett snällt men ljummet mottagande. Det är uppenbart att det är en stämpel Funka Mera försöker jobba bort. Många produkter ska nämligen även vuxna kunna använda.
Samtidigt vill vi inte heller dra mot att bara sälja böcker, för det går inte att konkurrera prismässigt med de stora bokhandlarna på nätet.
Funka Mera vill jobba med ett lagom stort men kurerat utbud av hjälpmedel och pedagogiska verktyg. Vilka kan komma i en drös olika former som böcker, leksaker och spel. Även om det ska finnas “jättemycket intressanta” produkter på marknaden så vill Funka Mera nu ta fram fler egna produkter.
Vi har som mål att börja med det nu. Vi har börjat lite i smyg och testar en del produkter som går bra. Vi är två logopeder i företaget. Men det vi saknar idag är ju expertisen inom att hitta fabriker och den biten. Så där har vi en utmaning. Det är sånt jag går och grubblar på under dagarna. Hur vi ska komma vidare där.
Vilka är fördelarna och nackdelarna med att vara en nischad butik?
Jag tror att när man är liten så är det nästan bara en fördel att vara nischad och att ha kompetens och expertis som konkurrensmedel. Vi kommer aldrig kunna konkurrera med pris.
Vi tror också att det är därför vi har klarat oss bra genom pandemin, att vi har varit så pass nischade.
Även om man inte konkurrerar på pris så ska Anna-Karin vara nöjd med företagets leveranser, även om de inte är samma dag utan kanske nästkommande.
Hur påverkas ni av omvärldsklimatet med stigande priser?
Vi påverkas framför allt av höga fraktpriser och mycket högre inköpspriser på produkter. Det är också därför bland annat som vi tittar på egna varumärken.
Det är även långa leveranstider ibland men inte så mycket som vi var rädda för att det skulle bli. Det är vissa enstaka artiklar som har tagit tid att få in, men överlag får vi ändå våra leveranser. Så det är bra.
För 2023 räknar Anna-Karin med att Funka Mera omsätter runt 20 miljoner kronor.
Året har dock börjat sämre än budgeterat. Det är lite för mycket i omvärlden som stökar nu, så vi får se hur det går.
Vilka drar ner på sina inköp?
Jag skulle nog säga att det är skolorna nu som börjar handla mindre. Men det är bara den senaste månaden. Jag har inte hunnit analysera det så djupt, men vi ser liksom att det minskar. På privatsidan har vi snarare sett en liten ökning.
Säljer ni via någon annan e-handlare?
Vi har några få återförsäljare. Vi säljer via Apohem bland annat. Det är ett relativt nytt samarbete. Det var Apohem som hörde av sig till oss och vi tänkte okej, vi testar då. Men det svåra är ju att vi har så låga marginaler så det är ganska få produkter vi kan erbjuda dem.
Hur sköter ni logistiken?
Vi har ett eget lager i Lidköping och det är två personer som jobbar där.
Anna-Karin berättar också att företaget är mitt inne i ett byte av e-handelsplattform. Man ska gå från Wikinggruppen till Askås. Och planen är att lansera den nya sajten i september.
Vad är förhoppningarna att det ska leda till?
Vi har känt oss låsta i den lösning vi har i dag. Det är en ganska enkel lösning där vi inte har så mycket manöverutrymme och flexibilitet. Så det stora jobbet var att upphandla den här nya lösningen som vi nu byter till. Vi hoppas på fler konverteringar såklart och bättre kundupplevelser.
Vi vill också kunna få ut mer av vår kompetens som vi har ganska mycket av och kunna integrera den med e-handeln. Det har vi inte kunnat göra tidigare. Vi har idag en kunskapsportal som ligger separat från e-handeln. Men nu får vi in den så att allt är på ett ställe. Så kunden ska kunna läsa och få information och sedan köpa ut efter det.
Funka Mera förbereder sig uppenbarligen för nästa steg på resan, med bland annat en ny plattform och egna varumärken. Anna-Karin avslöjar också att fler större ändringar är på gång, men som man inte vill gå ut med ännu.
Vad kommer den första egna produkten att bli?
Vi kommer att fokusera på språket, alltså språkutvecklande material för små barn som ska vara lätta för föräldrarna att ta till sig. Vi kommer att sätta ihop små kit där de får en bok och en instruktion till föräldrarna och lite leksaker som de kan jobba med. Det blir som en liten kurs där det ingår saker för att hjälpa barnen i språkutvecklingen, säger Anna-Karin Arnald.