I mitten av förra året så bekantade vi oss med den nystartade e-handlaren Skogen Baby. Ett företag som satsar på miljövänliga, hållbara, nappar tillverkade i Sverige. Napparna tillverkas av i princip helt förnybara resurser och bolaget jobbar hårt för att bli allt mer transparenta.
Vi träffade grundaren Stefan Dockberg på Emeet i Stockholm för att höra hur det gått sedan lanseringen.
Sedan vi talades vid sist så har vi liksom fått bekräftat att vi gör någonting rätt. När det kommer till livstidsvärdet på kunden, återkommande kunder och att man som förälder är beredd att spara in på ganska mycket innan man drar ner på bra, schyssta, produkter till sina barn, säger Stefan Dockberg till Ehandel.
Har kunderna råd att vara hållbara just nu?
Ja, man kan skippa den där kaffen på morgonen, man håller igen på nya klädesplagg, man äter inte ute lika ofta. Men när det kommer till att man vill bidra till en schysst framtid genom att ge bra och hållbara produkter till sina barn så är man beredd att betala den pengen enligt vår erfarenhet.
Vi uppnådde en väldigt stor milstolpe för bara någon vecka sedan. Vi hade en kund som kom tillbaka och handlade för tionde gången på ett spann på knappt tolv månader. Där fick vi en fjäder i hatten på att vi gör någonting rätt och att det inte bara är någonting man köper en gång.
Företaget har alltså uppenbarligen återkommande kunder och Skogen Baby har nu expanderat rejält när det kommer till den internationella försäljningen.
Nu finns vi i tretton länder och hos över 35 återförsäljare.
Hur når ni nya återförsäljare?
Det är helt organiskt. Vi har inte gjort någon större effort att få in återförsäljare, utan det är faktiskt de som har vänt sig till oss och vill sälja våra produkter.
Får vem som helst bli återförsäljare?
Om de delar vår värdegrund och brinner för hållbarhet och socialt ansvarstagande, absolut. Alla fossilbaserade produkter som vi kan ersätta med våra ser vi som en vinst.
Hur går det med tillverkningen i dessa tuffare ekonomiska tider?
Vi är extremt glada för att vi har jobbat med lokala entreprenörer och tillverkare som är likasinnade och väldigt lösningsorienterade. Det är inte några enorma mängder kilomässigt så peppar peppar så har vi en produkt som inte är så skrymmande och inte kräver jättemycket material. Så tillverkningen har inte påverkats speciellt mycket av stigande priser.
Finns det någon annan som gör samma sak som ni?
Mig veterligen så finns det ingen som gör exakt det vi gör. Det finns lite halvsubstitut eller något mitt emellan. Delar av nappen exempelvis. Men det ska vara transparens. Produkterna ska ha genomgått en kvalitetssäkring både vad gäller hållbarhet och sen återigen det sociala ansvarstagandet. Så nej, det är ingen som gör det i den utsträckning vi håller på med, det tycker jag att jag kan säga.
Även om försäljningen rullar på och den lokala tillverkningen inte drabbats av några större käppar i hjulen så har tillväxtmålen tagit en smäll.
Vi hade högt uppsatta mål i slutet på förra året. Vi hade skruvat upp rejält för att vi började få vatten på vår kvarn. Framför allt när det kom till just återförsäljarbiten. Men nu märker vi att det är svårare att komma in hos större och till viss del mindre återförsäljare än vad det var för ett år sen. Det finns ju naturliga anledningar till det, men vi ser ändå ett stort intresse för våra produkter och hoppas komma in steg för steg hos fler återförsäljare när marknaden vänder.
Satsar ni mer på e-handeln nu?
Vår e-handel har stärkts och vi jobbar på att bygga en bättre plattform. Samtidigt är det en utmanande tid när det kommer en mindre aktör som oss. Speciellt när det kommer till att få exponering och hitta rätt mediamix. Trafiken hos Meta är dyrare och vill man ha närvaro på flera plattformar så är det ganska kostsamt.
Hur löser ni det?
Vi tycker att det känns väldigt spännande för oss som är mindre aktörer när det kommer nya verktyg som marknadsautomation inom AI och liknande. Så det tittar vi mer på framöver.
Stefan Dockberg berättar att de nu planerar en större breddning av sortimentet.
Vi försöker få mer återkommande kunder och öka livsspannet bortom nappåldern. Inom en snar framtid planerar vi bland annat leksaker, bitringar och filtar. Produkter som gör att man ska vara en återkommande kund till Skogen Baby under en längre period.
Han berättar också att det finns planer på pedagogiska träleksaker. En liten breddning har redan påbörjats och visat sig ge effekt.
Just nu när vi har inkluderat lite fler produkter, såsom presentpaket och giftpacks så ser vi ju att ordervärdena går upp. Istället för att bara kunna ha en eller två produkter som vi har haft innan.
Enligt företaget har man nu bevisat sin affärsmodell med nappen och nu är man redo att ta in investerare för att skala upp ytterligare.
Just nu behöver vi få in lite muskler för att kunna driva det här vidare och ta det till nästa nivå och hitta rätt kanaler. Framför allt behöver vi få in rätt kompetens. Få in folk som har gjort den här resan tidigare. Jag känner nämligen att det börjar bli lite begränsat med operativa timmar.
Det är flera som har visat på intresse. Vi siktar på ett kapitaltillskott men som sagt så har vi för avsikt att ta in någon person som även kan bidra med kompetens och ett kontaktnät.
Hur många är ni idag?
Jag primärt och sen är det två personer till operativt. Men det är ett tidskrävande jobb och de har åtagande på annat håll. De hjälper till efter bästa förmåga.
Är ni lönsamma?
Nej, det är vi inte ännu utan vi har för avsikt att bli lönsamma mot slutet av nästa år.
Vi har lite större investeringar att göra när det kommer till nya napp-modeller. Framför allt inom produktutveckling med nya verktyg och konstruktörer som vi arbetar med. Det är en stor initial kostnad.
Har ni några omsättningssiffror att visa upp?
Vi har inte blivit färdiga med vårt brutna räkenskapsår. Så vi har inte räknat igenom allting från föregående år ännu. Men vi går upp från året innan, absolut. Jag kan inte ge några exakta siffror, det får vi återkomma med.
Ni tillverkar napparna i Sverige, ska alla nya produkter också tillverkas i Sverige?
Vi har för avsikt att alltid utgå från Sverige, men någonstans när det kommer till vissa processer så blir det för mycket handpåläggning. Då blir det lite för kostsamt i Sverige så då kikar vi på andra länder, men utan att tumma på vår värdegrund förstås.
Stefan Dockberg berättar samtidigt att de långt ifrån är klara med företagets hållbarhetsarbete.
Vi är bara där och skrapar lite på ytan. Vi vill absolut bli bättre. Det finns några pionjärer inom det här om man tittar på till exempel e-handlaren Asket. Ett sånt märke där du kan gå ner och titta på exakt vilken fiber från vilken farm. Detta är saker vi ska kika på framöver och förhoppningsvis bli ännu mer transparenta.
Har ni koll på hur mycket som är presenter?
Vi har lanserat presentpaketen ganska nyligen så vi har inte jättebra koll på detta ännu. Men vi ser en enorm framtida källa för försäljning i segmentet babyshower-presenter och liknande.
Vad är planen de kommande månaderna?
Just nu håller vi på att färdigställa en investeringspresentation för att rulla ut den. Det är det vi har hållit på med främst de senaste veckorna. Vi har för avsikt att gå live med det här i slutet av maj om allting går som det ska. Vi har några namn på en shortlist som vi vill vända oss till.
Precis i slutet av vår intervju så avslöjar dock Stefan kanske den största nyheten.
Jag har själv blivit förälder för bara sju veckor sedan. Innan har jag inte haft några barn. Så det här kanske kan ge lite ny insikt till företaget. Produkttestning live, säger Stefan med ett leende.
Det var ju så att hela bekantskapskretsen med vänner och familj, de höll ju andan om vår son skulle ta nappen. Men det gjorde han som tur är, avslutar Stefan.