Outdoorspecialisten Addnature, som är ett dotterbolag till Internetstores, har ett år med toppar och dalar bakom sig. Det står klart när bolaget presenterar siffrorna från sitt senaste bokslut.
Omsättningen under det brutna räkenskapsåret, oktober 2021 till september 2022, uppgick till 245 miljoner kronor. Vilket kan jämföras med 279 miljoner föregående år, en minskning med 12 procent. Årets resultat är inte heller det någon munter läsning.
E-handlaren gör nämligen en förlust på 21,9 miljoner kronor. Att jämföra med -4,4 miljoner året innan.
Räkenskapsåret 21/22 har varit ett annorlunda år på många sätt. Första delen av året hade en positiv utveckling driven av en hög efterfrågan av de produkter och tjänster som varuförs. Detta då samhället fortfarande påverkades av pandemin till viss del och outdoor-kategorin gynnades, skriver Jakob Schenström, Addnatures vd i rapporten och fortsätter:
Den andra halvan av räkenskapsåret har istället haft en negativ påverkan driven av kriget i Ukraina vilket påverkat kundernas köpkraft samt efterfrågan i de flesta sällanköpsvaror och kategorier, och så även sport- och friluftsprodukter.
Lider av post-covid
E-handlaren verkar inte heller tro på en vändning inom kort. Det instabila omvärldsläget och stigande inflation, med minskad köpkraft som följd, väntas påverka verksamheten negativt. Samtidigt lider man fortfarande av fördröjningseffekter i distributionskedjan efter covid-pandemin.
Lite längre fram i tiden ser Addnature däremot en ljusning.
Med tillgång till flera starka egna varumärken och en samhällsutveckling som lyfter fram natur, äventyr och upplevelser förväntas Addnature, som del i en stor internationell koncern med starka relationer till såväl leverantörer, ägare och moderbolag kunna fortsätta ta marknadsandelar, skriver Jakob Schenström i en kommentar.
Addnatures grundades 2000 och är sedan 2013 ett helägt dotterbolag till Internetstores som är etablerade med e-handel på 16 europeiska marknader. Addnature ansvarar i konstellationen även för e-handlaren Bikester på den nordiska marknaden.