ANNONS

Klarna låter E-handlare designa om deras Checkout

Klarna låter E-handlare designa om deras Checkout

E-handlares önskemål om att kunna ändra utseendet på Klarna Checkout besannas inom kort. Klarna meddelar nu att deras kassa kommer smälta in mer i nätbutikernas design innan året är slut. En förändring som skall leda till högre konvertering.

ANNONS

Efter att betalleverantören Klarna släppt sin "superkassa" Klarna Checkout var det flera e-handlare som påpekade hur oflexibel kassan var. Det går inte att ändra utseendet på kassan och Klarna bestämmer hur den ändras och utvecklas, men med input ifrån e-handlare förstås.

Det var dock uppenbart att många e-handlare istället hade velat att kassan smälte in mer i butikens egen design samt kanske kunde bära företagets egen logotyp, istället för att lyfta varumärket Klarna.

Klarna menade samtidigt att igenkänningsfaktorn var bra att ha över olika butiker och kunde bidra till ökad konvertering när folk kände igen sig. Har man redan ett inarbetat varumärke och grafisk profil så kan det förstås vara lika bra för konverteringen om kassan smälter in i den egna designen.

Ska öka konverteringen

Nu meddelar Klarna, vilket läckte ut via SavvyJane, att de kommer öppna Checkout-designen för anpassningar. Det verkar inte vara några stora förändringar men ifrån dagens högst statiska design ska man nu kunna justera vissa delar.

– Vi vet att konsumenter verkligen gillar köpupplevelsen i Klarna Checkout, nästan 60 procent ger den 10 av 10 i betyg. Vi tror därför fortsatt att igenkänningen ska vara hög för att konsumenterna ska känna igen sig och veta vilken typ av köpupplevelse som väntar. Att ge handlare möjlighet att konfigurera delar av designen, så att den bättre smälter in i övriga sajten syftar till att ytterligare förbättra konsumentupplevelsen och ytterligare öka konverteringen, säger Olov Eriksson, Produktchef för Klarna Checkout.

Exakt vilka ändringar som kommer att kunna göras är ännu oklart men det ska finnas plats för viss egen branding.

– Handlare kommer att kunna justera designen, framförallt i form av färger i kassan. De kommer också att ha ökad kontroll av sin branding, säger Olov Eriksson.

Bättre konsumentupplevelse

Kassan som alltid legat i en iframe (en sida i sidan) kommer fortsatt vara separerad ifrån resten av nätbutiken. Men genom att öppna upp för bland annat färgändringar hoppas Klarna kunna öka konverteringen ytterligare.

Den nya designvänliga Klarna Checkout kommer rullas ut under fjärde kvartalet och ytterligare information om möjligheterna skall komma i slutet av månaden.

– Vi är lyhörda för konsumenters och handlares åsikter och möjligheten att ändra färger har stått högt upp på handlares önskelista. När vi gör förändringar i våra produkter vill vi alltid säkerställa med data att dessa uppfyller målet om ökad enkelhet och därmed ökad konvertering. Vi ser att förändringar av färgerna i checkouten gör att den bättre smälter in i handlarens sajt. Det är en bättre konsumentupplevelse som ökar konverteringen, säger Olov Eriksson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se