Då var det klart. För artonde året i rad har prisjämförelsesajten Pricerunner delat ut priset Årets E-handlare. Totalt delades det ut priser i 21 kategorier till de finalister som utmärkt sig inom sitt respektive segment. Samt ett lite mer prestigefullt pris.
Kundkontakt, köpupplevelse, hållbarhetstänk, leverans och returer, är några av de kvaliteter som granskats. De slutliga vinnarna har sedan röstats fram av konsumenterna själva.
I år är det viktigare än någonsin för e-handlarna att visa att man står på konsumentens sida. Alla vinnare har verkligen visat prov på en otrolig känsla för hur man erbjuder bästa möjliga köpupplevelse på nätet. Vi har nog aldrig haft så bra vinnare i samtliga kategorier något år tidigare, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner.
Ett jäkla flyt
En av årets kategorivinnare är svenska Flowlife, som blivit kända för sina massagepistoler. I fjol fick de nöja sig med en finalplats, men i år tog de hem första pris som Årets E-handlare i kategorin Sport.
Vi är oerhört stolta över vårt pris. Vi har arbetat stenhårt varje dag för att ge våra kunder den absolut bästa upplevelsen av allt ifrån våra produkter, våra leveranser och kundtjänst. Det här är ett kvitto på att vårt hårda arbete ger resultat, säger Lucas Wasniewski, vd på Flowlife i en kommentar.
Hållbar e-handlare
För andra året i rad delades även titeln Årets Hållbarhetspris ut. Den här gången var det Jula som knep priset. Något man gjorde tack vare "väl genomtänkta förpackningar och en tydlig, miljövänlig vision för sin verksamhet".
Vi tycker att man som konsument kan kräva att e-handlaren tar ansvar, både för produkterna, för hur de transporteras, vad som händer med produkten om kunden inte är nöjd och vad som händer med produkten efter dess livslängd. Vi märker att kunderna blir mer medvetna, både gällande utsläpp och hur produkterna tillverkas, kommenterar Maria Ragnarsson, sustainability manager på Jula.
Utöver att e-handlarna kunde kamma hem förstaplatsen i respektive segment, korades även Årets e-mästare. Ett pris som i år gick till Apohem.
Genom att kombinera en intuitiv och lättanvänd plattform med en ständigt uppdaterad och inspirerande produktportfölj har de visat hur e-handel kan övergå från att vara en enkel transaktion till att bli en spännande resa genom en värld av möjligheter, står det att läsa i motiveringen.
Samtliga vinnare i Årets E-handlare – kategori för kategori
Årets E-mästare: Apohem
Årets Hållbarhetspris: Jula
Badrum: Bauhaus
Barn & Familj: Babyland
Böcker: Ginza AB
Datorprodukter: Inet
Fordon & Tillbehör: DDesign
Foto & Video: CyberPhoto
Fritid: Widforss
Hälsa: Apohem
Hem & Inredning: Villahome.se
Kläder & Accessoarer: Outnorth
Kök: Bagaren och Kocken
Leksaker: Stor&Liten
Ljud & Bild: Hembiobutiken
Mobiltelefoner: Elgiganten
Renovering & Bygg: K-Rauta
Skönhet: Bangerhead
Spelkonsoler & Spel: Webhallen SE
Sport: Flowlife
Trädgård: GardenStore
Vitvaror: Hemmy