ANNONS

E-handelsbyrÄn gjorde rekordÄr - satsar internationellt: "Stort kliv"

Anton Johansson, grundare och vd pÄ Grebban
Press

"Dags att göra detta mer mÄlmedvetet."

ANNONS

E-handelsfokuserade Grebban har ett rekordÄr bakom sig. DesignbyrÄn vÀxte med 55 procent under fjolÄret och förutom att omsÀttningen landade pÄ 93 miljoner kronor, gjorde man en vinst pÄ 17 miljoner. Det trots en skakig e-handelsmarknad, eller kanske snarare tack vare det?

Grebban har nÀmligen valt att nischa sig mot e-handel och retail dÀr bolaget erbjuder e-handelsdesign, varumÀrkesidentiteter, e-handelslösningar och rÄdgivning. Och det kan mycket vÀl vara det som fÄtt bolaget att lyfta ytterligare.

Det dÄ man enligt Anton Johansson, grundare och vd pÄ Grebban, har en tydligare mÄlgrupp som motvikt till fullservicebyrÄtrenden.

Jag Àr stolt och glad över att vi, trots en skakig marknad, lyckades stÀnga Äret bÀttre Àn förvÀntat och leverera ett fantastiskt finansiellt resultat. Vi har under Äret fÄtt mÄnga nya stora uppdrag, vunnit en rad designpriser och inte minst rekryterat flera nya medarbetare, sÀger Anton Johansson i en kommentar.

Rustade, men ödmjuka

Under 2022 lyckades Grebban knyta till sig en rad högprofilerade kunder. DÀribland Djerf Avenue, Polarn O. Pyret, Active Brands, J.Lindeberg, Norstedts, Zoo, Apohem och Byon. DesignbyrÄn vann bland annat Àven Svenska Designpriset för bÀsta e-handelsdesign, samt utsÄgs till DI Gasell.

Man passade ocksÄ pÄ att skala upp organisationen genom rekrytering av ett antal nyckelfunktioner. Bland annat anslöt Mathias Jonasson som ny COO frÄn Nudie Jeans, och antalet anstÀllda i bolaget Àr nu uppe i 120 medarbetare.

Med Mathias pÄ plats sÄ har vi dessutom operationellt tagit ett stort kliv framÄt. Vi stÄr nu, mer Àn nÄgonsin, rustade för fortsatt tillvÀxt men vi Àr ocksÄ ödmjuka inför framtiden, kommenterar Anton Johansson.

Satsar sÄ in i Norden

Framöver planerar Grebban att öka investeringstakten, framförallt internationellt. Nyligen landade Grebban tvÄ nya kunder i London och utöver det kommer man fortsÀtta satsa i bland annat Oslo och Köpenhamn.

De senaste Ären har vi börjat vÀxa utanför Sverige organiskt och nu Àr det dags att göra detta mer mÄlmedvetet. Vi ser att vi har ett spetsigt erbjudande Àven pÄ en global marknad, sÀrskilt inom e-handelsdesign och e-handelslösningar för varumÀrken. Jag tror vi kan bli en motvikt mot fullserviceerbjudanden oavsett vart vi satsar, dÀr vi kan vara en globalt spetsig spelare i det vi gör, men med ett ytterst smalt erbjudande, kommenterar Anton Johansson.

Grebban har nu Àven etablerat en investeringsdel, Grebban Ventures. Under 2022 gjorde man sina första investeringar i e-handelsstrategibyrÄn RoiRoi, reklamgodisbolaget Goody och e-handelsbolaget för bÄttillbehör Moory.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se