ANNONS

Heta stylingtjänsten lockar ännu en e-handelsjätte: "Stort intresse"

Sofie Perlow och Louise Torehall, grundare Stylee, samt Ellos Aweza Diliwi

"Hjälper vår kund att hitta rätt".

ANNONS

Ett brett sortiment i all ära, men det gör det också svårare att hitta rätt när du shoppar på nätet. Särskilt när det finns tiotusentals plagg att scrolla sig igenom. Något som e-handlare i modebranschen så klart är medvetna om, och ständigt försöker hitta en smidig lösning på.

Nu tror sig Ellos ha kommit en bit på vägen, med en AI-baserad stylingtjänst utvecklad av techbolaget Stylee. Enligt Ellos räcker det med att kunden gör ett enkelt stiltest för att sedan få fram ett flöde av produktrekommendationer, helt baserat på köparens egen stil.

Tjänsten är nyligen lanserad på Ellos sajt, och inledningsvis kommer man att testa lösningen på damsortimentet.

Ellos produkterbjudande innehåller tiotusentals produkter från hundratals varumärken. Stylees stiltest fyller på många sätt funktionen av en personlig stylist i digitalt format. På ett inspirerande och engagerande sätt hjälper tjänsten vår kund att hitta rätt bland våra produkter genom en skräddarsydd upplevelse, kommenterar Aweza Diliwi, strategic e-commerce business developer på Ellos.

Fler samarbeten på gång

Tjänsten som Stylee har utvecklat för Ellos är bara ett exempel på SaaS-lösningar som bolaget erbjuder, och bygger på en AI-modell med en så kallad zero data-lösning. Något som i sin tur påstås medföra att cookie-problemet försvinner. Det då tjänsten inte kräver någon ytterligare data om kunden.

Stylee, som lanserades vid årskiftet 2021/22, gjorde under förra året en nyemission på 2,5 miljoner där bland annat Karolina Roslund, Daniel Soussan, Magnus Mivér, Arthur Engel och Olle Lundin gick in som investerare.

Vi har fått väldigt fin feedback från branschen och märkt ett stort intresse. Många är nyfikna på hur de kan använda sig av denna nya teknik och i nuläget diskuterar vi flera olika samarbeten, där vi kan erbjuda en automatiserad shoppingtjänst, vilka kan användas på egna plattformar eller i marknadsföringssyfte, kommenterar Sofie Perslow, grundare av Stylee.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se