Den traditionella modellen för fordonsförsäljning baseras fortfarande till stor del på återförsäljare. E-handeln ligger fortfarande i startgroparna, men det börjar så sakta röra på sig. En aktör som vill skynda på omställningen är elfordonsvarumärket Niu.
Nu väljer man nämligen att stötta upp sin e-handel med en butik som ska göra det möjligt att testa och beställa deras elfordon, helt utan mänsklig assistans. Butiken, som är belägen på Sveagatan i Stockholm, blir enligt företaget själva den första i världen att ha mopeder och motorcyklar som allmänheten kan testa och prova helt obemannat.
Nästa steg i fordonsbranschen är att stötta upp sin onlinehandel med fysiska lokaler där man enkelt och säkert kan testa produkterna innan man beställer dem. Vi är väldigt stolta över att vara först med att testa konceptet och leda branschen in i en ny era, säger Peder Askerlund, försäljningschef för Niu.
Testas året ut
För att komma in i butiken krävs identifikation med Bank-id och information om de olika produkterna får besökaren via QR-koder som leder till hemsidan. Där går det sedan att lägga till produkterna i sin varukorg och beställa online.
I butiken har man även installerat ett AI-baserat kamera- och ljudsystem som bland annat varnar om en oidentifierad person går in i butiken, och larmar om någon ramlar eller skriker.
Obemannade butiker är framtiden, det skapar möjligheter för både små och stora företag att öppna upp lokaler där man visar upp sina produkter, utan att ha lagerhållning eller personal på plats. Detta kommer göra det enklare att ha lokaler på centrala platser, vilket kan vara ett sätt att stoppa butiksdöden i både små och stora städer, säger Magnus Berglund på HonestBox, som ligger bakom en del av de tekniska lösningar som Niu använder sig av i butiken.
Niu’s obemannade butik kommer att testas under året och slår det väl ut är planen att öppna på fler platser i Sverige.