ANNONS

Efter tunga förlusten - nu gör svenska doldisraketen succé igen

Filip Gustavsson och Christoffer Ståhle, grundare och ägare av Fxswede
Foto: Urban Gyllström

Slog nytt personligt rekord.

ANNONS

De var Sveriges största e-handelsraket i överlägsen stil 2019, men ytterst få visste vilka de var. Under 2020 passerade de 112 miljoner i omsättning och det verkade inte finnas något slut i sikte för succén. Vi talar förstås om Finspångbaserade e-handlaren Fxswede, som täljde guld på att sälja via Amazon i USA och numer även i EU.

Vi söker av Amazon med hjälp av speciella program och jagar ”hål" i marknaden där det finns potential. Vi hittar storsäljande produkter, ser vad kunderna klagar på i recensionerna, förbättrar produkterna och lanserar våra egna, bättre varianter. Därefter börjar det mer avancerade arbetet med att få produkterna att ranka högt vid rätt sökord och få dem att synas på Amazon, sa Christoffer Ståhle, en av grundarna, när vi intervjuade dem för nästan fyra år sedan.

Men 2021 hände något. Tillväxten stannade av och gick dessutom åt fel håll. Försäljningen backade till 87,5 miljoner kronor, samtidigt som man drog på sig en förlust på 8,7 miljoner. Var det slutet på det roliga?

När vi tittar i bolagets rapport för det senaste verksamhetsåret (09/2021-08/2022) kan vi konstatera att svaret är nej. Man har vänt på skutan med besked. Inte nog med att försäljningen ökade till 110 miljoner, man har även gjort sitt bästa resultat någonsin med en vinst på nästan 7 miljoner, efter finansiella poster.

Gjorde rekordvinst

En minst sagt imponerande revansch, som grundlades genom att fokusera på varumärket Tress Wellness och skicklig marknadsföring.

Stark influencer-marknadsföring har bidragit till att företaget lyckats vända förra årets förlust till vinst. Företagets etablering i Europa har varit en viktig del i dess expansion, vilket har lett till ökad försäljning, skriver man i årsredovisningen.

Men samtidigt som man alltså noterades för en personlig rekordvinst så hade den kunnat vara ännu bättre.

Fraktkostnader har successivt minskat medan covid 19-pandemin har normaliserats. USD-kursen har stärkts mot svenska kronor under bokslutsåret, företagets inköp och del av finansiering är i USD, vilket har påverkat resultatet negativt, skriver de.

Utöver försäljningen på Amazon har man även hunnit med att driva ett pilotprojekt med dropshipping för specifika varor hemmavid, vilket man skriver "visat sig vara mycket positivt".

Tar steget offline

Fjolåret i all ära, nu blickar Fxswede framåt mot nya erövringar. Det väntar både nya marknader och en breddning av affären till offline. Det sistnämnda får anses vara ett stort steg för bolaget, som hittills endast hållit sig till en enda marknadsplats online.

Fler produkter under varumärket Tress Wellness kommer att lanseras under nästa räkenskapsår och fler marknadsplatser kommer att introduceras. Att gå in i detaljhandel på lokaler under nästa räkenskapsår är ett beslut som ledningen har fattat, skriver man och avslutar:

Lansering i Kanada kommer att ske hösten 2022. Riskerna med detta är, som alltid när man träder in på en ny marknad, osäkerheten över hur kunder kommer att reagera på produkterna.

LÄS ÄVEN: Sveriges största e-handelsraket på väg mot 100 miljoner

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap