Dagligvaruhandeln på nätet har fått sig en törn och det känner även last mile-bolaget Gordon Deliver, som varit något av ett underbarn i branschen, av nu, rapporterar Breakit.
Grundaren och vd:n Ali Ghoce avslöjar nämligen att ebitda-marginalen landade på minus 1 procent, men att det samtidigt bjöds på en 38-procentig tillväxt till 569 miljoner kronor. Samtidigt planerar man numer för en beskedlig tillväxt under 2023.
Tillväxten är mer moderat i år. Vi märker att kunderna testar lite olika alternativ nu när ekonomin är tuffare och då har matköp via nätet drabbats, vilket kortsiktigt påverkar vår tillväxt, säger han till sajten.
Det får till följd att man nu kommer att bromsa sin kommande, stora lansering och flytta fram den.
Vår ursprungliga plan var att lansera stort i Storbritannien i år men nu har vi skjutit fram lanseringen till nästa år. Orsaken är att vi vill minska risken, den ekonomiska nedgången i Storbritannien kom snabbare där och vi tog beslutet att pausa utrullningen där.
Han berättar även att Gordon Delivery har en kassa på över 140 miljoner, men att satsningen i Storbritannien kommer att finansieras med nytt, färskt kapital.
Vi kommer att ta in nytt kapital för att finansiera satsningen i England - det handlar om 300 till 400 miljoner som vi ska försöka få in. Men jag kan inte berätta några mer detaljer om det arbetet idag, säger han till Breakit.