ANNONS

E-handeln som kunderna väljer bort - föll med 300 miljoner

Nina Jönsson, vd för Ica gruppen

"Rörelsemarginalen är den lägsta sedan finanskrisen 2009".

ANNONS

Omsättningen ökar till följd av högre priser, men samtidigt sjunker marginalerna för dagligvarujättarna - av precis samma anledning.

Ica Sveriges försäljning landade under första kvartalet på 24,2 miljarder kronor. Samtidigt föll EBIDTA från drygt 1 miljard till 848 miljoner, jämfört med samma period förra året - en minskning med 16,4 procent.

Ica Sveriges rörelsemarginal är den lägsta sedan finanskrisen 2009. Kostnadsinflationen har varit hög under flera månader men vi ser nu tecken på att den avtar vilket sannolikt innebär en dämpad inflationstakt framöver, säger Nina Jönsson, vd för Ica gruppen, i en kommentar.

Men hur går det egentligen för e-handeln? Även den backar visar det sig. Försäljningen online uppgick till 1,1miljarder, vilket var en minskning med 24 procent från drygt 1,4 miljarder. E-handelsförsäljningen stod alltså för 3,3 procent av totalen.

"Utvecklas i linje med marknaden"

Tittar vi istället på Ica-ägda Apotek Hjärtat så ser vi att e-handelsutvecklingen i stort legat still. Där står köpen i e-handeln för 10,5 procent av försäljningen, 471 miljoner av 4,5 miljarder kronor för att vara exakt.

Apotek Hjärtat fortsätter också att ta marknadsandelar även detta kvartal, främst drivet av försäljning i fysiska apotek – och utvecklas i linje med marknaden online. Till skillnad mot mat på nätet fortsätter e-handeln på apoteksmarknaden att växa och onlineandelen av den totala försäljningen i apoteksmarknaden är nu nära 21 procent, säger Nina Jönsson.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap