Axfood är här med en ny rapport. Den här gången för årets första kvartal.
Nettoomsättningen landade på 19,2 miljarder kronor, jämfört med 16,5 miljarder i fjol. Samtidigt sjönk rörelseresultatet till 695 miljoner kronor, från 835 miljoner.
Matprisinflationen i Sverige har fortsatt att vara mycket hög under det första kvartalet, precis som i resten av Europa. Vi arbetar hårt för att parera för kostnadstrycket från tidigare led i livsmedelskedjan. Glädjande nog ser vi sedan en tid hur priser på vissa råvaror minskat och att den pressade situationen för många av våra leverantörer har börjat lätta. Vi arbetar nu intensivt tillsammans med leverantörerna för att detta ska k
"Cirka 20 procent högre"
Samtidigt har innehavet i e-handlaren Mathem nedvärderats från 206 miljoner till 34 miljoner kronor.
Omvärderingen är en anpassning till den värdering som satts i samband med den nyemission som kommer att genomföras i andra kvartalet, framgår det.
Men Axfood hänger inte läpp för det och framhåller e-handeln som ett positivt inslag i portföljen.
Såväl i butik som i e-handeln växte vi betydligt mer än marknaden under kvartalet. Tillväxten för Axfood var cirka 20 procent, en ökningstakt som var mer än dubbelt så hög som marknadens. Återigen var det främst Willys som bidrog till den starka utvecklingen.