Returer inom e-handeln, särskilt när det kommer till mode, är ett evigt gissel. Men, nu hoppas Zalando kunna minska antalet något med hjälp av ett virtuellt provrum.
E-handlaren rullar nämligen ut en ny tjänst där kunder skapar en 3D-avatar genom att knappa in längd, vikt och kön. För att sedan kunna se hur ett plagg passar i en 3D-version av dem själva.
Tjänsten befinner sig än så länge i pilotstadiet och ska endast fungera på ett utvalt sortiment av jeans, som enligt Zalando ska vara en av de kategorier där kunder har som svårast att pricka in rätt storlek.
Zalando har redan testat tjänsten i ett par omgångar, fast i betydligt mindre skala i ett samarbete med Puma. Samt på ett utvalt sortiment av sitt eget varumärke Anna Field.
Totalt ska runt 30 000 kunder använt sig av den nya 3D-avataren. men nu rullar e-handlaren ut det virtuella provrummet på alla 25 marknader där man är verksam.
Vårt mål med piloterna är att lära oss mer och förstå hur kunder använder sig av den nya tekniken så att vi kan utveckla en sömlös skalbar lösning för framtiden. Vi kan redan nu se att kundernas engagemang ökar och ungefär hälften av kunderna provar mer än en storlek på avataren, säger Stacia Carr, vice president size and fit på Zalando i ett pressmeddelande.