Februarirapporten från Svensk Handel spred en gnutta hopp bland landets e-handlare. Men efter förra månadens uppgång i e-handeln är vi återigen tillbaka i gamla hjulspår.
Enligt E-handelsindikatorn för mars månad sjönk försäljningen online med tre procent, jämfört med samma månad i fjol. Räknar man även in köp från utländska e-handlare var tappet fem procent.
Även e-handeln fortsätter att påverkas av de tuffare tiderna, och många siffror går åt fel håll. Med det sagt finns ändå ljusglimtar. Vi kan bland annat se en tillväxt för kläder och skor under första kvartalet. Trots det dystra konjunkturläget finns det alltså flera företag som går mot strömmen, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Byggvaror rasar
I rapporten konstaterar man också att e-handeln har svårt att matcha den starka tillväxten som skedde under pandemiåren 2020 och 2021. Sedan januari 2022 har omsättningstillväxten bara ökat två månader av 15.
Handeln som helhet pressas samtidigt av en exceptionellt låg efterfrågan. Volymutvecklingen är den lägsta sedan 90-talskrisen och det finns branscher som har det riktigt tufft just nu.
Trots inflationen minskade exempelvis e-handeln av byggvaror med nära 40 procent i löpande priser, och e-handeln av heminredning och möbler med cirka 20 procent.
Trots de svaga siffrorna är det viktigt att framhålla att stora delar av den beteendeförändring mot ökad e-handel som observerades under pandemin har permanentats. Digitala inslag är numera en självklarhet i samband med många köp och över tid förväntas e-handeln fortsätta växa med 10-15 procent per år, säger Per Ljungberg.