ANNONS

Skapamer åker på tuff förlustsmäll: "Ökade kostnader"

"Såväl trafik som försäljning har påverkats negativt".

ANNONS

Aller Media-ägda Skapamer är här med en rykande färsk rapport för det senaste räkenskapsåret 2021/2022.

Omsättningen landade på 86,7 miljoner kronor. Det var dock en nedgång från räkenskapsåret innan. Då landade nämligen omsättningen på 104 731 miljoner. Men de siffrorna var pandemidopade – för det var samtidigt en förbättring från 2019/2020 då omsättningen låg på 66,7 miljoner.

Även lönsamheten tog stryk under det senaste räkenskapsåret. Bolaget gjorde nämligen en förlust på -18,3 miljoner. Det kan jämföras med en vinst på 6,4 miljoner under det föregående räkenskapsåret.

Under året har Skapamer genomfört stora investeringar kopplat till organisationen och it-plattformarna, för att möjliggöra en ökad kundupplevelse och expansion och i juni 2022 lanserades en ny sajt och e-handelsplattform, skriver vd:n Carolina Lagerwall i en kommentar till rapporten.

LÄS ÄVEN: Tung miljonförlust för e-handlaren – när storsäljarna föll

Förlusten förklaras alltså delvis av att man har gjort en rad investeringar.

På lång sikt är investeringarna nödvändiga men på kort sikt har såväl trafik som försäljning påverkats negativt. Därutöver ha en översyn av bolagets varulager gjorts och nedskrivningar av varor har fortsatt, vilket också påverkat lönsamheten, konstaterar vd:n.

Ökade kostnader

Hon har även noterat att trafiken har gått ner en del till mer normala nivåer efter pandemin. Detta som en följd av en ökad återgång till fysiska butiker.

Bolaget har även påverkats negativt av omvärldsfaktorer såsom ökade inflation och ökade kostnader för marknadsföring. Det har påverkat lönsamheten negativt. Men det pågår ett flertal initiativ för att motverka de ökade kostnaderna.

Skapamer, grundat 2009, ägs av danska förlaget Aller Media och har sitt säte i Kristianstad.

David Gustavsson
david@ehandel.se