ANNONS

De sänker värderingen av Instabee - med nästan 2 miljarder

Alexis Priftis, ordförande, och Fredrik Hamilton, vd, på Instabee

"Förväntningar om en fortsatt inbromsad e-handelsmarknad".

ANNONS

Den nya last mile-jätten Instabee, sammanslagningen mellan Instabox och Budbee, visade illröda siffror när bokslutet för 2022 presenterades tidigare i år. Omsättningen uppgick till 2,3 miljarder kronor men förlusten mer än fördubblades och landade på strax över miljarden.

Creades, som äger 5,5 procent av aktierna i Instabee, skrev i januari ned värdet på bolaget från 18,1 till 13,5 miljarder kronor. Nu skriver man ner värdet ytterligare, något som står klart efter att Creades idag släppt sin rapport för det första kvartalet.

I delårsrapporten har Creades värderat det egna innehavet i budbolaget Instabee till 640 miljoner kronor, lite drygt 100 miljoner lägre än föregående kvartal. Och med tanke på Creades ägarandel på 5,5 procent värderar man därmed bolaget till 11,6 miljarder kronor.

Vi har värderat ned vårt enskilt största onoterade innehav Instabee som en effekt av förväntningar om en fortsatt inbromsad e-handelsmarknad, även om Instabee som bolag fortsätter visa god tillväxt och växande marknadsandelar, skriver Creades John Hedberg i vd-ordet.

LÄS MER: Budbee och Instabox slås ihop – bildar ny koncern värd 18 miljarder

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se