Inredningsaktören Designtorget har några tuffa år bakom sig. Efter att man 2019 toppat med en försäljning på cirka 130 miljoner, sjönk omsättningen under 2021 till runt 87 miljoner kronor. Men, nu pekar det uppåt igen enligt omniaktören.
After pandemin har kunderna börjat hitta tillbaka till butikerna och under 2023 har man sett en ökning med 40 procent i fysisk butik, jämfört med 2022. Och nu breddar Designtorget sitt butiksnät ytterligare. Först ut är en ny butik i köpcentret Emporia i Malmö i slutet av maj
Vi är otroligt stolta över att vi nu öppnar Designtorgets sjätte butik. Och detta på Emporia i Malmö, där vi redan har en stark position sedan år 2000 med vår butik på Södra Förstadsgatan, säger Emma Klintbo Klingspor, vd på Designtorget.
Online ökar med 50 procent
I somras fick Designtorget en ny ägare i Ayad Al-Saffar, som då förvärvade Åhléns och Designtorget från Axel Johnson. Efter ägarbytet har Designtorget stora planer på att utöka butiksantalet, och när rätt läge dyker upp står fler svenska städer på tur.
Denna öppning är ett led i ett ökat fokus för oss att bredda vårt butiksnät. Och vi ser fram emot fler öppningar framåt, säger Emma Klintbo Klingspor.
Men det är inte bara offline som Designtorget ser att försäljningen pekar uppåt igen. Sedan våren 2020 har försäljningen i Designtorgets e-handel mer än fördubblats och står idag för cirka 50 procent av den totala omsättningen.
Vi är självklart otroligt stolta över detta och ser att fler och fler kunder hittar till oss varje dag, säger Emma Klintbo Klingspor.