Amazon jobbar just nu på en ny plattform för annonser på nätet, Amazon Sponsored Links. Den egna plattformen ska till en början användas på Amazons egen sajt, men enligt rykten finns det planer på att utmana både Google och Microsoft när det gäller nät-annonsering.
Amazons system ska likna Googles AdWords, och planen är att göra det enklare för marknadsförare och företag att nå sina användare. E-handelsjätten sitter också på stora mängder kunddata som kan komma dem till gagn om de skulle försöka sig på det.
Köplänk i artikel
I början av augusti ska annonser från Amazons nya plattform även ha dykt upp på Washington Posts sajt, en tidning som Amazons grundare Jeff Bezos, köpte upp under förra året. Det ska även ha dykt upp en köpknapp i en artikel om en bok som ledde till bokens e-handelssida på Amazon.
WashPo (owned by Bezos) inserting AMZN "Buy It Now" buttons into articles. Via @tealtan http://t.co/1SLZtMLlsp pic.twitter.com/ZUqGLgPwEJ
— Hunter Walk (@hunterwalk) 17 augusti 2014
Länken togs senare bort och förklarades vara ett misstag, men det kan ge en fingervisning om Amazon nya satsning på reklam. Utifrån vissa rapporter väntas Amazon generera 1 miljard dollar i reklamintäkter i år, men om ryktena stämmer, kan den siffran bli betydligt högre under de kommande månaderna.