ANNONS

Tung miljonförlust för e-handlaren - när storsäljarna föll

Carolina Lagerwall, vd på My Perfect Day och Skapamer

"En stor del av omsättningen har försvunnit till följd av pandemin".

ANNONS

E-handlaren My Perfect Day, som numer ägs av Aller Media, slog personligt omsättningsrekord under senaste verksamhetsåret, som avslutades i september 2022.

Försäljningen landade på 21,8 miljoner kronor. Därmed slog man sitt "pers" från 2019 på 21 miljoner. Men ökade, det gjorde även förlusterna, från 824 000 till 2,1 miljoner. Det ska dock nämnas att föregående verksamhetsår var förkortat.

Under 2021/2022 har företaget varit fortsatt starkt påverkat av Covid-19 under de första sex månaderna. Då verksamheten bygger på att människor ska ses i grupp, har en stor del av omsättningen från bolagets huvudkategorier bröllop, kalas och fest försvunnit till följd av pandemin, skriver de i sin årsredovisning.

Man har samtidigt ställt om och breddat andra kategorier, för att inte hamna i samma situation igen. Exakt hur man ska vända de röda siffrorna till svarta framgår dock inte.

Bolaget har satsat på att utveckla kategorierna bakning, pyssel samt högtider som påsk och student för att delvis kunna täcka upp förlorade intäkter från de kategorier som normalt bär verksamheten, skriver de vidare.

My Perfect Day hann i maj 2022 även med att lansera sin e-handel i Norge och försäljningen där sker via en norsk filial.

LÄS ÄVEN: Hon blir ny VD för snabbväxande e-handlaren: "Värdefull kompetens"

Nils Lund
nils@ehandel.se