I slutet på mars kom beskedet att Babyworld tvingats ansöka om rekonstruktion. Enligt preliminära siffror hade omsättningen fallit från 340 till 304 miljoner kronor. Samtidigt rasade rörelseresultatet (EBIT) från 8,3 till minus 10 miljoner under 2022 - en historisk förlust för det tidigare lönsamma bolaget.
Men vad var det egentligen som hände? Ehandel har tagit del av underrättelsen som gått ut till borgenärer, där den officiella förklaringen ges.
Förlusten härrör främst från kostnadsökningar, en olönsam prissättningsrobot, ohälsosam priskonkurrens, stora kostnader för byte och implementering av nytt affärssystem samt nyetablering av en ny butik, står det i dokumentet
Samtidigt har man fått en tuff start på 2023 och perioden januari till februari bjöd på en försäljning på runt 44 miljoner samt ett rörelseresultat, före avskrivningar, på minus 4,5 miljoner - en ny, tuff förlust.
Nu befinner man sig alltså i betalningssvårigheter, något som förklaras med dels omvärldsfaktorer men också bristande intern kontroll under en period, på grund av snabb tillväxt. Det nya affärssystemet, som infördes under 2022, ska även ha medfört för låg prissättning och inte möjliggjort en uppföljning av verksamheten.
"Prissättningen det rör sig om"
På så vis band man upp för mycket rörelsekapital i varulagret. Den bristande uppföljningen internt medförde också för höga kostnader
Det handlar inte om att man har tappat kontroll över kostnaderna. Det är framför allt prissättningen det rör sig om. Det råder en hård priskonkurrens på marknaden - där har vi hängt på och inte haft tillräckligt bra uppföljning av marginalen, förklarar Peter Bondelid, ny vd på Babyworld, för Ehandel.
För att få bukt med problemen nämns en åtgärdsplan, som innefattar en ny prisättningsmetod, minskning av kostnader vad gäller personal och konsulter. Dessutom genomförs hyresförhandlingar, översyn av antalet butiker och lagerinnehåll och nivå ska optimeras.
Det handlar dels om prissättningen och arkitekturen på sortimentet, det hänger ihop. Vi måste göra rätt avvägningar mellan pris och vad det är för produkter. Vi kommer definitivt att skruva på sortimentet, men jag är inte redo att berätta redan nu hur det kommer att ske.
Målsättningen är att de illröda siffrorna att bli svarta det andra halvåret 2023.
Vi har goda förhoppningar om att ta företaget ur svackan. Vi får vända på varenda sten, se över vår interna kostnadsstruktur, kostnadsnivå och butiksstruktur. Förlusterna uppkommer inte jämnt, utan det är vissa förlustkällor.
Är de förlustkällorna butiker?
Vi ser över alla butiker, vilka vill jag inte säga just nu.
Tillgångar och skulder
Samtidigt som man redan satt in åtgärder för att få ordning på såväl inkomster som utgifter så är den slutliga planen inte fastställd än. Det har gått ungefär två veckor sedan ansökan om rekonstruktion skickades in, så mycket arbete kvarstår än.
Hur ska optimeringen av lagerinnehåll och nivåer ske i praktiken?
Det viktigaste är att anpassa verksamheten så att vi får ett snabbare orderflöde, helt enkelt. Det andra är att om vi har "slow movers" i vårt sortiment och lager, så är det en indikation på att artiklarna inte säljer eller att vi beställt för mycket. Att ha en större utförsäljning löser inga problem långsiktigt och är bara en engångsåtgärd. Det viktigaste framgent är att vi får ett effektivare flöde.
Babyworld har i dag tillgångar i form av e-handelsplattformen, inventarier, installationer och aktier i dotterbolag med ett bokfört värde på runt 14 miljoner. Omsättingstillgångarna utgörs främst av lager, förutbetalda hyror, kassa, kundfordringar, övriga fordringar och spärrmedel med ett bokfört värde på runt 76 miljoner kronor. Där utgörs runt 66,8 miljoner av varulager.
Skulderna i sin tur är fördelade på skulder till kreditinstitut på 19 miljoner och oprioriterade skulder på 70 miljoner - varav 22,5 miljoner kronor i anstånd till Skatteverket.
Hur är det för dig att kastas in som vd i den här situationen?
Det är tufft, men samtidigt tycker jag att det är ett jättefint uppdrag att rädda liv, säger Peter Bondelid.