Jollyroom bygger vidare på sin fysiska butiksexpansion. Den här gången med en ny butik i Oslo, Norge. Det blir den första butiken utanför Sveriges gränser och i april slås portarna upp till den 400 kvadratmeter stora butiken mitt i Oslos centrum.
Den norska marknaden är dock inte helt ny mark för e-handelsföretaget. Jollyroom har bedrivit e-handel i landet sedan 2012, och efter drygt elva år är det nu dags att öppna den första fysiska butiken i Norge.
Äntligen får vi möjlighet att möta våra norska kunder fysiskt. Vi har letat efter rätt lokal under en lång tid. De fysiska butikerna skall skapa värde för våra kunder och ge oss ännu mer insikter för att förbättra vår affärsmodell ytterligare, säger Mattias Jacobsson, vd på Jollyroom.
En bransch i gungning
Jollyroom har sedan tidigare två butiker i Sverige. Hösten 2020 öppnade man en butik i Kungens Kurva, i Stockholm. Strax därefter, i samband med företagets flytt till ”Campus Jollyroom” i Göteborg, öppnades ett showroom på 3 000 kvadratmeter.
Bolaget, som omsatte runt 2 miljarder kronor under 2021, säger sig också vara på jakt efter fler passande lokaler runt om in Norden för ytterligare butiksöppningar.
Det trots att man är verksamma i en bransch som just nu seglar i motvind. På kort tid har babyproduktföretagen Babyshop och Babyworld, samt nyligen även Bonti, tvingats till rekonstruktion.
Branschen är i ordentlig gungning med flertalet rekonstruktioner och konkurser på nordisk basis senaste månaderna. Vi har märkt av en avmattning generellt sett men har levererat tillväxt i både fysiska butiker och i strategiskt viktiga områden som barnvagnar och bilbarnstolar, kommenterar Mattias Jacobsson.