Nu är den här igen. Svensk Handels Handelsbarometer. Den här gången handlar det om utvecklingen under mars månad. Det är inte helt oväntat fortsatt dystra tongångar. För tolfte månaden i rad är handlarna pessimistiska om framtiden.
Handeln genomgår en exceptionellt tuff period. Vi tvingas konstatera att svenska handlare aldrig tidigare haft en så lång period av pessimistiska framtidsutsikter. Vi måste ta siffrorna på allvar och inse vad som står på spel. Det finns tyvärr stor risk att vissa handlares livsverk försvinner, och arbetstillfällen med dem, kommenterar Svensk Handels-vd:n Sofia Larsen.
Under ett år har detaljhandeln, e-handeln och partihandeln legat under det neutrala värdet 100. Handeln har därmed deppat kring försäljning, rekryteringsmöjligheter och lönsamheten.
E-handeln deppar
E-handeln tappade 4,2 enheter i indexet från februari. Det ger ett så kallat indikatorvärde på 77,8. Svensk Handel sågar också regeringens planer på att höja arbetsgivaravgifterna för unga mellan 19 och 23 år.
Att en regering som säger sig värna jobb och företagande gör det svårare för unga människor att få in en fot på arbetsmarknaden kan inte ses som annat än ett aprilskämt. Tajmingen är sämsta tänkbara. Vi kommer fortsätta att belysa regeringen om vinningarna som sänkta arbetsgivaravgifter medför, avslutar Sofia Larsen.