I förra veckan kom nomineringarna till Årets E-handel 2023. Pricerunners tävling där totalt 60 e-handlare nominerats inom 20 olika kategorier. I kategorin Hem & Inredning hittar vi i år Villahome.se, en nykomling bland rutinerade e-handelsrävar som Royal Design och Nordic Nest.
Villhome är grundat av bröderna Anton och Linus Ekström, samt deras pappa Thomas. Grovskissen till e-handeln kritades ner under pandemin 2020, och i maj 2021 slog man upp portarna. Under sitt första år omsatte bolaget strax över 750 000 kronor men i fjol ökade försäljningen mångfalt.
Omsättningen för 2022 slutade runt 6,5 miljoner kronor, vilket är en stark tillväxt jämfört med 2021. Enligt prognosen för 2023 ser vi stor potential för fortsatt ökad tillväxt, säger Anton Ekström, som förutom att vara en av medgrundarna, axlar rollen som bolagets e-commerce manager.
Stött på hinder
Familjen Ekström och Villahome har onekligen fått en bra start, men helt smärtfritt har det inte varit. Trots Antons och Linus erfarenheter från byggbranschen, och Thomas erfarenhet inom B2B-försäljning, stötte man på en hel del hinder redan tidigt in på sin e-handelsresa.
En stor utmaning var att hitta en e-handelsplattform och ett ärendehanteringssystem med rum för tillväxt, hög ordervolym och en storskalig produktkatalog, berättar Anton.
En av de största svårigheterna visade sig dock vara att implementera alla de tekniska funktioner och lösningar som behövdes för att kunna presentera information som beräknad leveranstid, aktuell lagerstatus och leveranssätt ner på produktnivå.
För att lösa detta har vi idag ett system på plats med flöden mot våra leverantörer som regelbundet samlar in all nödvändig produktinformation samt lageruppdateringar, vilket vi sedan kan presentera på aktuell produktsida. Samt transparenta leveranskedjor så att våra kunder enkelt kan se när och hur deras varor levereras, säger Anton.
Kundtjänst - en viktig del
Förutom traditionell marknadsföring med att mäta, spåra och analysera annonser, ser företaget sin kundtjänst som en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna. Något som enligt Anton är ett måste i den branschen som de är verksamma i.
Vi vet att inte alla är vana vid att handla byggvaror på nätet. Därför gör vi allt för att se till att våra kunder känner sig både trygga och bekväma när de handlar hos oss. Med information, guider och en personlig kundtjänst.
Han berättar också att deras varumärkesstrategi bygger på att få nöjda och återkommande kunder som delar med sig av sina recensioner. Något som är särskilt viktigt i de fall något går fel längs vägen.
Det kan till exempel handla om en retur eller transportskada. Det är inte förrän något går snett som vi faktiskt får chansen att bevisa vad vi går för - och det är varumärkesbyggande på riktigt, säger Anton
Högt ställda mål
Framöver ligger fokus på att fortsätta jobba med bolagets tillväxtstrategi, och se till att etablera varumärket bland de stora spelarna. Något man planerar att göra genom att bland annat utöka produktkatalogen, samt jobba med konverteringsdrivande marknadsföring och sökmotoroptimering.
Och på längre sikt har man mycket höga ambitioner och tillväxtmål.
Huvudmålet är att Villahome.se ska vara ett av Sveriges största byggvaruhus online inom de nästkommande åren. Vi är ödmjuka inför att detta är högt ställda mål, och för att nå dit bryter vi ner de långsiktiga målen i mindre delmål som sedan följs upp regelbundet – en strategi som än så länge fungerat positivt för oss.