Bitcoin har sakta men säkert börjat leta sig in i finrummet och större företag ser nu över möjligheten att införa den digitala valutan. Och det finns redan stora aktörer som tagit steget, till exempel Dell och e-handlaren Overstock.com.
Nu meddelar även japanska e-handelsjätten Rakuten att man funderar på det och att ett av deras företag, Rakuten Super Logistics U.S som tillhandahåller orderhanteringstjänster för online-återförsäljare, nu accepterar Bitcoin via BitPay. Det efter att kunder efterfrågat möjligheten.
– Vi arbetar med att tillämpa den nya tekniken till gagn för marknadsaktörer, särskilt de som för tillfället inte kan komma åt den globala e-handelsmarknaden på ett enkelt sätt, säger Joseph DiSorbo, vd på Rakuten Super Logistics, och hänvisar till tillväxtmarknader som inte har tillgång till kreditkort och andra betalningsmöjligheter på nätet.
På gång, förr eller senare
Rakuten förvärvade under 2013 det amerikanska företaget Webgistix som nu alltså går under namnet Rakuten Super Logistics. Det som en del av en global expansion utanför hemmamarknaden som på senare tid verkar rikta sig allt mer mot USA.
Tidigare i veckan köpte man även upp det amerikanska företaget Slice som med sin app hjälper konsumenter hålla reda på sina nätköp. Rakuten Group har idag ett nätverk med mer än 40 företag över hela världen och över 10 000 anställda.
I Japan driver man landets svar på Amazon och Rakuten äger även en egen bank, erbjuder kreditkort och driver e-cashnätverket Edy. Något som innebär att om Rakuten börjar acceptera Bitcoin, så skulle så gott som alla typer av konsumentprodukter gå att köpa med Bitcoin i Japan
– Internetrevolutionen accelererar i år och jag kan tänka mig att Rakuten, förr eller senare, kommer att acceptera pengar i form av Bitcoin. För vissa länder är till och med Bitcoin ett mer stabilt alternativ än den egna nationella valutan, säger Hiroshi Mikitani, vd och grundare av Rakuten.
Källor: Tech in Asia, Coindesk
Foto: Guillaume Paumier, CC-BY 3.0