ANNONS

Wolt och Lidl sänker priserna när jättarna tvekar: "Ta vårt ansvar"

"Jag hoppas att de stora matjättarna följer deras exempel".

ANNONS

Skenande priser på livsmedel belastar hushållen och i förra veckan kallade finansminister Elisabeth Svantesson (M) till sig dagligvarujättarna Ica, Axfood och Coop. Tillsammans står de tre kedjorna för omkring 90 procent av all försäljning på dagligvarumarknaden, och Svantesson vill att de tillsammans hittar en lösning.

De konkreta åtgärderna från de tre jättarna lyser däremot med sin frånvaro. Istället pekar man på att leverantörerna har höjt priserna. Dessutom fortsätter man betala ut höga miljonbonusar till sina vd:ar.

Men det har så sakta börjat röra på sig bland de mindre aktörerna. Finskägda Wolt Markets meddelar idag att man kommer att reducera priserna på ett antal utvalda varor till en målgrupp som är särskilt utsatt, nämligen småbarnsfamiljerna.

Dagens skenande livsmedelspriser är ett stort problem för många svenskar. Vissa grupper är mer utsatta än andra och vi ser dagligen vittnesmål från frustrerade och maktlösa konsumenter, säger Joachim Schwartzbach, vd för Wolt Markets i Sverige, och fortsätter:

Vi vill vara med att bidra och ta vårt ansvar och därför genomför vi nu denna kraftfulla prissänkning som vi speciellt riktar mot småbarnsfamiljerna då de generellt sett har höga kostnader för livsmedel och andra matvaruprodukter.

Lidl krokar arm

Prisreduktionen träder i kraft den 27 mars och kommer bland annat omfatta hela sortimentet av blöjor där man sänker priserna med 30 procent. Man sänker även priset med 20 procent på ett antal utvalda produkter, däribland ägg, toalettpapper, diskmedel och makaroner. De nya priserna kommer att gälla i två månader.

Tidigare i idag meddelade även livsmedelskedjan Lidl, som står för fem procent av dagligvarumarknaden i Sverige, att de sänker och fryser priset på över hundra varor från och med den 27 mars.

Vi kommer fortsatt att erbjuda starka kampanjer, men vi har nu, i nära samarbete med våra leverantörer, kommit överens om att sätta nya lägre priser på över hundra varor i alla våra butiker i Sverige, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.

Det här är ett tilltag som uppskattas av finansministern som menar att Ica, Axfood och Coop borde kunna göra samma sak.

Mycket bra att Lidl går före med att sänka och frysa sina priser på över hundra varor. Jag hoppas att de stora matjättarna följer deras exempel och på så sätt underlättar vardagen för alla de hushåll som nu kämpar med höga priser, skriver Elisabeth Svantesson på Twitter.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se