Zalando har sedan 2012 haft en app för sina tyska kunder och i början av sommaren lanserade modehandlaren även en app för den svenska marknaden.
Redan i början av sommaren flaggade Zalando för att man skulle fortsätta att fokusera på mobil e-handel och att det inom kort skulle lanseras ett antal nya funktioner i appen. En av dessa är möjligheten att söka efter produkter genom att ta en bild med sin mobilkamera.
– Vi letar ständigt efter nya metoder och innovativa lösningar för att hjälpa våra mer än 13,5 miljoner kunder i Europa genom att erbjuda dem olika möjligheter att ta del av vårt breda sortiment. Förutom den klassiska textsökning och vår streckkodsläsarfunktion, har kunder har nu möjlighet att söka via bildigenkänning och hitta kläder baserat på färg eller mönster, säger Carsten Ernst, Product Manager iOS, Zalando.
iOS och Tyskland först ut
Till en början är sökning via bilder endast tillgänglig för de med en iPhone, men en funktion för Android är på gång inom några veckor. Just nu testas tjänsten i Tyskland, och inom kort planerar man att släppa den på ytterligare marknader.
– Fotosökning ger våra kunder ett nytt och mycket bekvämt sätt att handla online. När de ser en stil de gillar, på vänner eller på gatan, kan de direkt välja mellan motsvarande produkter i vår butik och köpa dem utan att lägga tid på att leta efter dem. Med detta innovativa verktyg tar vi fasta på hur våra besökare använder Zalando, säger Daniel Schneider, Head of Onsite Customer Journey, Zalando.
Källa: Press