Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Vad gör en marknadschef på ett stort e-handelsbolag?

the growth hacker
Jorge Castro

Dela artikeln:

Vad gör en CMO? Hur ser vardagen ut för en marknadschef på en ehandel som omsätter närmare miljarden? I det här avsnittet intervjuas Emelie Olsson som är CMO på miljardföretaget Scandinavian Photo. Lyssna in avsnittet när hon intervjuas av Jorge Castro.

ANNONS

*Premiäravsnitt inspelad på D-Congress därav sämre ljudkvalité*

emelie olsson scandinavian photo
Här intervjuas Emelie Olsson, CMO på Scandinavian Photo

Vad gör en marknadschef?

En marknadschef är ansvarig för att utveckla och implementera marknadsföringsstrategier för att öka försäljningen och marknadsandelarna för ett företag eller en produkt. De är ofta en del av företagets ledningsgrupp och har en övergripande vision för företagets marknadsföring och varumärkesstrategi.

"En marknadschef har många bollar i luften och ansvarsområden"

  • Marknadschefer utvecklar och implementerar en marknadsföringsstrategi för att locka nya kunder, behålla befintliga kunder och öka försäljningen. Strategin kan innefatta olika marknadsföringskanaler såsom annonsering, PR, sociala medier, content marketing och event.
  • Marknadschefer undersöker nya marknader och segment för att hitta nya möjligheter att öka försäljningen och expandera företagets varumärke.
  • Marknadschefer utför konkurrentanalyser för att förstå företagets styrkor och svagheter i förhållande till sina konkurrenter.
  • Marknadschefer skapar varumärkesstrategier och identifierar olika kanaler för att bygga och stärka varumärket. De kan också övervaka kundupplevelsen för att säkerställa att varumärket återspeglar företagets värderingar och att kunderna är nöjda med sina interaktioner med företaget.
  • Marknadschefer analyserar data om kunder, marknader och försäljning för att ta informerade beslut om marknadsföringsstrategier och kampanjer.
  • Marknadschefer leder och styr marknadsföringsteamet, inklusive rekrytering, utbildning och utveckling av teamet för att uppnå företagets marknadsföringsmål.

Ja det är en hel del som marknadschefen gör, ovan är bara ett axplock av alla arbetsuppgifter som inkluderas i arbetet som CMO för ett e-handelsbolag.

Inom kort kommer ett avsnitt med följande bolag med start 1 November 2024:

Avsnitt som publicerats: 

Vad gör en marknadschef på ett ehandelsbolag? - Emelie Olsson CMO på Scandianvian Photo

Kommande avsnitt 2024-2025:

  • Cyloq.se  Sam Elsad (Hacker) -> Så säkrar ni upp e-handeln för att inta tabba er + Varför man bör cyber-penetrera sidan.
  • Susannafalken.com -> Så växte Susanna Falkens Ehandel med 300% tack vare datadriven marknadsföring
  • Finansvalp.se - Olle Pettersson -> Hur påverkar du E-E-A-T i ett av de svåraste nischen för SEO?
  • Laddboxkillarna.se Alexander Riddargård -> Varför kör ni en hybridversion av er ehandel?
  • Sveacasino.se  John Gasior -> Hur göra SEO i en hårt reglerad bransch? Är ehandeln på väg dit?
  • ByteUX.se Anna Selander -> UX misstagen ehandlare gör (topp 20 misstag för Pros and Nerds)
  • Skillsad.se Miguel Perez -> Prestationscoachen: Så hanterar du som ehandlare motgångar
  • CopyKurt.se Nemrud Kurt -> Så får du E-handelstexterna att sticka ut (Vad är en bra text?)
  • Haresh Radhakrishnan -> Hur ska man hantera dåliga omdömen på nätet? (Interim på många bolag med bred erfarenhet)
  • Fabege -> Arbetsmiljön är viktigare än du tror (Vald person håller på att tas fram, ej färdigt än)

Vill du också gästa The Growth Hacker? kontakta hej@growthmarketing.se

Vi kommer att släppa två avsnitt i månaden.

Dela artikeln: