Fraktplattformen Ingrid har tillsammans med konverteringsbyrån Conversionista försökt lösa gåtan kring den optimala frakten. Vad ska man ta ut för frakt för att tjäna mest pengar? Allt handlar ju om en balans mellan vad kunderna är beredda att betala och hur det påverkar andelen köp. Någonstans borde det finnas en gyllene medelpunkt där mest pengar rullar in. Denna har nämnda aktörer försökt listat ut. Är det fri frakt eller är det kanske 59 kronor?
E-handlaren som fått agera försökskanin, och förstås också varit delaktig i testet, är Kronans Apotek som Ingrid varit leverantör för i runt fyra år. Fraktbolagen som var en del av kassan var samtidigt PostNord och Instabox.
Analysen kördes på cirka 150 000 köp hos Kronan och resultatet var väldigt spännande, berättar Anders Ekman, medgrundare av Ingrid, för Ehandel.
Inte oväntat så var detta förstås också ett drömuppdrag för Conversionista.
Jag tycker det är otroligt spännande med den här typen av experiment. Ingen annan metod hade gett oss möjligheten att hitta rätt bland så många olika parametrar. Vi fick ett väldigt starkt resultat i det här fallet, trots det tror jag ändå att vi bara skrapat på ytan, säger Andreas Gref, experimentation expert på Conversionista.
Så vad kom man fram till efter att ha A/B-testat 150 000 köp hos Kronans Apotek med olika frakterbjudanden? Efter att man hittat den optimala frakten så var resultatet sänkt konvertering med 14 procent men ökad vinstmarginal med 11 procent och ökad omsättning med 2 procent.
Det visade sig att det mest lönsamma alternativet var att ta 9 kronor för Instabox, och att inte ha något gratisalternativ alls, berättar Anders Ekman.
Gällande kunderna som inte konverterade säger Anders Ekman följande:
Det kan kännas dåligt spontant, men det var olönsamma kunder med lågt ordervärde som trillade av.
Andelen kunder som valde “gröna” leveransalterantiv ska även ha ökat med 25 procent. Och Ingrid uppmanar nu fler e-handlare att våga ta betalt för frakten, något som förstås är väldigt relevant i dessa tider.
Jag har länge pratat om att e-handlare borde ifrågasätta vad de tar betalt för leverans, och inte. Superkul att Kronan kört ett så komplext A/B-test som de gjort, och ännu roligare att se resultatet, och vilket affärsvärde det har. Fler e-handlare borde testa att ta betalt för leveransen, säger Anders Ekman.
Testet genomfördes under december förra året. Trafiken delades upp i olika experimentvarianter samtliga utan alternativet “alltid fri frakt” och alla testvarianter fick samma gräns för fri frakt. Det som skiljde sig åt var alltså främst prissättningen av de olika fraktalternativen.
Precis som med alla tester så kunde man dock inte testa allt. Men man uppnådde alltså en lönsammare affär genom testet, vilket inte minst Kronans Apotek är glada för.
Vi har varit riktigt duktiga på att optimera frakten och upplevelsen av frakten, från checkout till produkter i handen. Vi har nu även fenomenala verktyg för att med säkerhet hela tiden styra kunderbjudandet utifrån våra affärsmål, säger David Wolgers, Head of Product Management på Kronans Apotek.
Uppdatering:
Artikeln angav från början att det var 19 kronor för Instabox, det ska alltså vara 9 kronor.