Lekmer AB har släppt sitt bokslut för verksamhetsåret 2013. Även om företaget gör en liten förlust så är omsättningsökningen till 317 miljoner kronor anmärkningsvärd. Företagets tillväxt har dock mattats av lite.
– Första gången någonsin vi går under 100 procent årlig tillväxt, men i och med att vi börjar bli större och har större marknadsandel blir det allt svårare att upprätthålla extrema tillväxtsiffror om man vill driva hälsosam tillväxt, säger Fredrik Palm, VD på Lekmer AB.
För räkenskapsåret 2012 omsatte Lekmer 184 miljoner kronor och förra årets resultat är alltså en ökning på strax över 70 procent. Året efter att CDON Group förvärvat Lekmer växte omsättningen med nära 200 procent och nästföljande år med cirka 130 procent.
Återinvesterar allt
Tillväxttakten saktar alltså in men Fredrik Palm meddelar att allt går enligt plan och att man återinvesterar allt överskott, och lite till, i verksamheten för fortsatt god tillväxt.
Under 2014 har Lekmer öppnat en fysisk butik som är en del i planen att öka försäljningen ytterligare. Vi passade på att fråga Fredrik hur det går för den nya butiken.
– Vår fysiska butik går bra och enligt plan. Vi lär oss fortfarande mycket om den fysiska butiksvärlden och har fortfarande en hel del att förbättra vad gäller bland annat sortiment i butiken (inte alltid samma highrunners i butik som på nätet) och IT-system (för ännu mer sömlös upplevelse för kunden mellan desktop-mobil/tablet-fysisk butik), men trots det går det som sagt omsättningsmässigt enligt plan. Kunderna verkar uppskatta och ha saknat en fysisk butik med känslan av "varuhus för småbarnsfamiljen" som vi försöker skapa, meddelar Fredrik Palm.