USA som var först ut att få ta del av Googles Product Listing Ads är även först ut att få stöd för produktrecensioner direkt i annonserna. Google har länge haft stöd för betyg och recensioner i de organiska resultaten. E-handlare kan även i vissa fall få med sina egna kunders betyg direkt i sökresultatet hos Google.
Att kunders recensioner och betyg är viktiga för köpupplevelsen och konverteringen är känt sedan länge. Google som satsar på att skapa sin egen shoppingtjänst och att placera denna överst i sökresultaten förstår vikten av betyg.
Google meddelar att de första testerna med betyg i de nya annonserna visat på högre klickfrekvens. Man kan antingen dela med sig av recensioner direkt eller via en tredjepart som exempelvis BazaarVoice, ett av flera företag som sysslar med kundrecensioner på nätet.
Betyget som sedan visas i sökresultatet kommer att vara sammanställt utifrån e-handlare, tredjepartsföretag och externa recensionssajter.
Dela med dig eller straffas
Google meddelar att e-handlare i USA har till oktober på sig att dela med sig av sina produktrecensioner. Efter det kommer de inte att visa betyg ifrån annonsörer som inte delar med sig.
Exakt vad som kommer hända är något oklart men det är ganska tydligt att Google vill ha en inblick i e-handlarnas recensioner och om man inte är öppen med sin data så kommer man att straffas med sämre exponering. Google är tydliga med att man skall dela med sig av alla sina produktrecensioner och tillhörande data.
Recensioner i Product Listing Ads lanseras som sagt först i USA. Google meddelar dock att funktionen kommer att rullas ut i fler länder kommande månader.
Källa: Press