ANNONS

Plattformsleverantören slÄr ihop Norden - snuddade vid 600 miljoner

Robin Carlsson, Norden-vd

"HĂ€lften var composable commerce-projekt".

ANNONS

E-handelsleverantören Vaimo meddelar idag att man bildar en gemensam organisation för Sverige, Finland, Danmark och Norge.

Genom att slÄ ihop verksamheten över de nordiska grannlÀnderna Àr vi övertygade om att vi kan vÀgleda och hjÀlpa vÄra kunder Ànnu bÀttre. Detta genom att ha en nÀrmare tillgÄng till en bredare bas av kompetens inom digital kundupplevelse och projektleverans i vÀrldsklass, sÀger Robin Carlsson, Norden-vd pÄ Vaimo, i en kommentar.

Är sammanslagningen en effekt av det ekonomiska klimatet?

Nej, vi gör detta som en satsning för att accelerera vÄr tillvÀxt och ompositionering. Vi tror starkt pÄ att vi genom att jobba tillsammans som en större enhet, kan tillgodose vÄr kunders behov Ànnu bÀttre, sÀger han.

Och det verkar inte gÄ speciellt dÄligt för Vaimo nÀr vi frÄgar om deras senaste siffror.

OmsÀttningen nÄdde 590 miljoner kronor, med en lönsamhet strax över 14 procent. Vi körde pÄ riktigt igÄng vÄr ompositioneringsresa förra Äret mot composable commerce och content. Intressant nog Àr det en stor anledning till den starka tillvÀxten. Vi lyckades signa 15 projekt bara i den kategorin globalt 2022.

Hur ser ni pÄ headless-trenden och composable commerce?

De projekt som startats senaste Äret har nÀstan helt uteslutande varit headless, oavsett underliggande plattform. Composable commerce Àr fortfarande relativt nytt men dÀr vi ser starkast tillvÀxt. UngefÀr hÀlften av de nya kundprojekten under 2022 var composable commerce-projekt.

Hur stor del av er business bestÄr av e-handel?

Cirka 70 procent av vÄra intÀkter kommer frÄn kunder som arbetar med en e-handelsplattform tillsammans med oss, sÀger Robin Carlsson.

Vaimo har en ganska tung kundlista med företag som Helly Hansen, Ericsson, Coca-Cola, Elon, Bauhaus och LantmÀnnen med flera. Och leverantören jobbar frÀmst med system som Adobe Commerce och commercetools.

Vad innebÀr denna gemensamma organisation för era befintliga e-handelskunder?

En stor anledning till att vi organiserar oss som en Nordisk enhet, Àr för att tydligare kunna positionera ett bredare erbjudande till vÄra existerande kunder. Detta dÄ trenden som vi ser gÄr mot mer komplexa digitala landskap som innefattar commerce, content, data och analys, ofta i olika plattformar. Med en enad organisation i Norden fÄr vi bredare erfarenhet, nÀrmare till rÀtt expertis och kan mer effektivt hjÀlpa vÄra kunder vÀxa, sÀger Robin Carlsson.

LÄS ÄVEN: Plattformarna talar ut – vad krĂ€ver kunderna: “Mer eller mindre allt”

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se