ANNONS

E-handlarna backade – så mycket tappade affärsbenet

Egmont-vd:n Steffen Kragh
Egmont/Pressbild

"Kände av det minskade konsumentförtroendet".

ANNONS

Danska förlaget, mediehuset och e-handelsägaren Egmont har betydande verksamhet i Sverige. Koncernen äger numera en rad svenska e-handelsföretag, såsom Jollyroom, Bagaren & Kocken, Outnorth och Royal Design.

Nu är koncernens bokslut här. Omsättningen ökade med 3,5 miljarder kronor till 24,5 miljarder i fjol. Resultat före skatt landade på 715 miljoner kronor, en ganska rejäl nedgång från 1,7 miljarder i fjol. Men vd:n Steffen Kragh är ändå nöjd.

Årets resultat är tillfredsställande med tanke på att vi, liksom andra medieföretag, drabbades av betydande kostnadsökningar och att vi har tagit betydande engångskostnader i förhandlingar med tv-distributörer, kommenterar han.

Story House Egmont är namnet på den del av företaget som bland annat tar hand om e-handelsbiten. Omsättning uppgick inom detta affärsben till 9 miljarder, från 8,6 miljarder året innan.

Minskad efterfrågan

Rörelseresultat (efter resultat från associerade verksamheter) landade på 334 miljoner – en tydlig nedgång från 801 miljoner året innan.

2021-siffrorna var dock påtagligt påeldade av pandemin, då e-handeln boomade. Fjolårets omsättning inom Story House ses ändå som stabil.

Flera av företagen i e-handelsportföljen kände av det minskade konsumentförtroendet på sin efterfrågan, och kostnaderna för bland annat transporter och marknadsföring ökade, kommenterar koncernen.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap