ANNONS

Twitter fortsätter resan mot Tweet-handel med förvärv

Twitter fortsätter resan mot Tweet-handel med förvärv

Att Twitter planerar att införa handel i sitt sociala nätverk är det mycket som tyder på. De anställer folk med e-handelserfarenhet och experimenterar med köpfunktioner i tweets (inlägg). Nu har de även köpt upp ett företag som kopplar samman nätet med köp i den verkliga världen.

ANNONS

Det är inte bara Facebook som experimenterar med köpknappar i sociala medier. Twitter har länge ryktats vara på väg med e-handelsfunktioner i sitt nätverk. Ett nyligen avslöjat uppköp spär på dessa rykten. Twitter meddelar nämligen att de köper upp företaget CardSpring. Ett företag som jobbar med "en ny generation av shoppingupplevelser".

CardSpring jobbar bland annat med annonser och erbjudanden och att koppla ihop fysisk handel med det digitala, och deras teknik öppnar nya möjligheter för Twitters kommande e-handelssatsning.

Twitter har tidigare experimenterat med erbjudanden i tweets tillsammans med American Express. Då kunde man genom att twittra en speciell textsnutt få ta del av ett erbjudande via sitt kreditkort. Erbjudandet kopplades helt enkelt till kortet via ett inlägg i det sociala nätverket. Vid nästkommande besök i den butik som erbjudandet gällde fick man automatiskt den rabatt eller liknande som erbjöds via Twitter.

Twitter för all handel

Dessa funktioner skulle kunna erbjudas på en större skala tillsammans med CardSpring och förmodligen både gälla offline och online. Ett ramverk för erbjudanden och garanterat tillhörande statistik som skall visa hur bra Twitter är på att generera försälning. För i slutändan är Twitters e-handelssatsningar förstås ett försök att dra in lite pengar.

Sedan tidigare vet vi att Twitter också experimenterar med köpknappar i tweets och att kunna handla direkt i det sociala nätverket. CardSpring lär antagligen även kunna hjälpa till med de rena e-handelsfunktionerna då de agerar knutpunkt mellan det digitala och betalförmedlare.

Twitters planerar verkar dock vara större än ren e-handel och de vill förmodligen bli det sociala nätverket för shopping i alla former.

 

Källa: Twitter, CardSpring
Foto: Aaron Durand för Twitter

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap