ANNONS

Larm om bluffvåg - vältajmade mail och sms vid utlandsbeställningar

"Bara precis då dessa meddelanden kommer".

ANNONS

Att det cirkulerar bluffmail där bedragare utger sig för att vara en speditör är inget ovanligt. Nyligen utsattes Bring för ett stort bedrägeriförsök där mottagaren via sms uppmanades att uppdatera spårningen och betala en avgift för att få sitt paket.

Inte heller DHL eller Postnord klarar sig undan liknande bedrägeriförsök och dessa bluffmail skickas enligt speditörerna ut i stor skala, och med jämna mellanrum. Ehandel har dock fått rapporter om, och ett flertal mail, som pekar på att det kan finnas bedrägeriförsök som är mer sofistikerade än så.

Enligt flera personer som Ehandel varit i kontakt med, och som väntat paket från utlandet, så har det dykt upp mail och sms där avsändaren utger sig för att vara Postnord.

Även här vill man få mottagaren att lämna ifrån sig uppgifter, men skillnaden är att dessa mail och sms inte kommer lite hur, eller när som helst. Utan väl tajmat i samband med en beställning från utlandet.

Ser ingen koppling

I de bluffmail och sms som skickas ut står det att mottagaren väntar ett paket från utlandet och att det saknas betalning för tullavgifter, eller att man ska bestämma en tid för mottagandet.

Jag beställer väldigt sällan från utlandet, men det är bara precis då dessa meddelanden kommer. Jag går inte på det, men det finns tyvärr säkert dom som gör det, säger en av de drabbade som Ehandel pratat med, men som vill vara anonym.

Det här är ett fenomen som fler vittnar om och Ehandel har varit i kontakt med Postnord för att se om de märkt av en mer träffsäker form av bedrägeri. Eller om det finns något sätt för bedragare att ta reda på att någon väntar ett paket från utlandet, till exempel via tredjepartstjänster som spårar internationella försändelser.

Jag känner så klart till företeelsen med bluff-sms och mail men jag har inte kännedom om någon som helst ökning av det på senare tid. Jag har heller aldrig lyckats koppla ihop något bluffmail med en äkta beställning, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord.

Främst Postnord

På Postnord säger man sig alltså inte kännas vid fenomenet, men enligt de rapporter som vi fått är det främst den svenska postjätten som kopplas ihop med dessa bluffmail och sms som dyker upp i samband med riktiga utlandsbeställningar.

Branschkollegan Bring säger sig inte heller ha hört talats om något liknande i deras namn.

Vi har inte sett något samband med just utlandsbeställningar. Däremot är vi just nu drabbade av att bedragare men de här sms:en verkar ha gått ut väldigt brett. Vissa som får det har paket på väg, men väldigt många får det också från ingenstans, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se