CDON Group släppte idag sin delårsrapport för andra kvartalet 2014 och e-handelsbolagets nettoomsättning uppgick under perioden till 1 111 miljoner kronor, jämfört med 969 miljoner kronor ett år tidigare. En ökning med 16 procent.
Samtidigt redovisar bolaget ett resultat efter skatt på 21,2 miljoner kronor under perioden. Men trots att det är klart bättre än 2013, då man gjorde en förlust på 44,7 miljoner kronor, missar man förväntningarna något.
Analytikerna trodde på ett resultat om 28 miljoner kronor, eller 0,26 kronor per aktie. Men det är inte något som verkar bekymra Paul Fischbein, vd och koncernchef för CDON Group.
– Under andra kvartalet fortsatte CDON Group att leverera i enlighet med bolagets strategi; god tillväxt samt underliggande resultatförbättringar. Koncernens försäljningsmomentum fortsatte och tillväxten var 16 procent under kvartalet, framförallt drivet av segmenten Sport & Hälsa, som växte med 26 procent, samt Mode som ökade försäljningen med 23 procent. Därutöver fortsatte Lekmer och Tretti att visa bra försäljningsökning, säger Paul Fischbein.
Satsningar börjar ge resultat
Paul Fischbein påpekar också att de åtgärder och satsningar som genomförts inom Nelly.com under senaste två åren nu successivt börjar att ge resultat. Tillväxten är tillbaka och rörelsemarginalen har förbättrats, bland annat tack vare stärkt logistik och en ökad andel försäljning av egna varumärken.
Lanseringarna i Frankrike, Belgien och Polen samt NLY Man utvecklas enligt plan och testlanseringen av den egenutvecklade betallösningen Qliro har också slagit väl ut. Pilottestet som inleddes på Members i början av juni kommer under det tredje kvartalet att utökas med Tretti i Sverige.
– Omvandlingen av CDON.com till ett ledande e-handelsvaruhus fortsatte i linje med plan. CDON.com Marketplace har vuxit till 140 anslutna aktörer och väntas fortsätta att växa starkt under 2014. Försäljningen inom CDON.com var i nivå med andra kvartalet föregående år då nya produkter kompenserat för den minskade försäljningen av mediarelaterade produkter. Den förändrade produktmixen, samt investeringar i omstruktureringsarbetet medförde att CDON.coms resultat försämrades något jämfört med det andra kvartalet föregående år, säger Paul Fischbein.
Källa: Press