Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Flattered tredubblar omsättningen och växer internationellt

Flattered säljer exklusiva skor och väskor och har sedan starten 2013 klivit ut på flera marknader. Med en feminin minimalisk design, skapad för att hålla över tid har försäljningen de senaste åren dessutom tagit ett rejält språng – och nu väntar nya möjligheter.

Flattereds formspråk har ett tydligt skandinaviskt arv och en feminin minimalistisk design skapad för att hålla över tid. Deras skor och väskor görs för hand i Spanien, Portugal och Italien och resten sköts från Stockholm. De senaste åren har försäljningen tagit ordentlig fart och omsättningen har mer än tredubblats sedan 2019. Idag sker runt sjuttio procent av köpen via Flattereds egna säljkanaler, och nyligen gick USA om Tyskland som bolagets största marknad.

– Vi vill att vårt varumärke skall genomsyras i alla touchpoints med kunden. Från upplevelsen på Flattered.com, till smidighet vid både leverans och eventuell retur, säger Gustav Lidén, vd och en av bolagets grundare. 

Med tredubblad omsättning på bara några år, flera lager och multipla försäljningskanaler så behövde bolaget ta ett samlat grepp om order, lager och inköp,

– Vi hade jobbat med Fortnox länge och det fungerade bra, men för att kunna ta nästa steg behövde vi samla order, lager och inköp. Valet föll på XTND som dessutom kunde integreras med Fortnox, säger Gustav Lidén. 

Flera marknader och lager — men full koll

Med tydliga processer för order, lager och inköp blev affären enklare att hålla ihop samtidigt som bolaget kan undvika kapitalbindning.

– Intelligensen på vår sajt gör att vi nu kan skapa back-log orders på ett smidigt sätt. Vi kan till exempel sälja direkt från inköp, redan innan produkterna levererats in, och det med väldigt bra precision. Genom att samla allt i ett integrerat system har vi helt enkelt skapat ett smartare flöde.

Som ett kontrollrum

Gustav Lidén beskriver XTND-plattformen som ett kontrollrum där alla flöden kan styras väldigt noggrant.

— Nu styr systemet vem som ska få en produkt först, och ser till att vi säljer från inköp på ett balanserat sätt. Vår logistik är dessutom relativt dyr i och med mycket returer. Men med XTND som affärssystem har vi nu koll på både e-handel och redovisning.

Stora framtidsplaner

För Flattereds del är nästa steg på e-handelsresan nya lager i Tyskland och Storbritannien samt att expandera till fler marknader. För att enkelt kunna addera nya fysiska lager på olika platser i världen har en helt skalbar struktur skapats genom en integration mellan affärssystemet och The Huub. Målet är att växa internationellt och samtidigt skapa en bättre upplevelse oavsett var i världen kunden befinner sig. 

– Vi kan nu hålla ihop flödena, och låta varumärket genomsyra allt på ett väldigt smidigt sätt, avlutar Gustav Lidén.