ANNONS

VD:n avslöjar nya strategin - därför blickar Estrid utanför e-handeln

Ben Eliass, vd och medgrundare på Estrid

"Vi måste bredda vår distribution".

ANNONS

E-handlaren Estrid inledde veckan med att lansera en storskalig satsning på kända återförsäljare. Ett till stora delar nytt vägval för bolaget, som specialiserar sig på rakhyvlar med tillbehör. De har tidigare främst sålt via egen webbshop, men även hos H&M.

Nu ger de sig dock ut på äventyr hos Kicks, Åhléns och Apotek Hjärtat, i alla fall initialt. För mer ska det bli. Nu berättar medgrundaren och vd:n, Ben Eliass, varför man tagit steget just nu och att det inte handlar om att man slagit i taket med den egna försäljningen direkt till konsument.

Tvärtom, vi har mycket att göra i våra egna kanaler och vår e-handel går fortfarande stark. Dock är Estrid inte en nischad produkt för få, utan en demokratisk produkt för många. Då gäller det att vara där våra kunder är och göra livet så lätt vi kan för dem, vilket innebär att vi måste bredda vår distribution. Detta är ett arbete som pågått under längre tid, och som nu burit frukt, säger han till Ehandel.

Hur valde ni vilka återförsäljare ni ville arbeta med?

Vi vill vara en naturlig del av människors vardag. Vi har därför valt att inleda samarbeten med aktörer som i varierande utsträckning säljer just vardagsprodukter och som har många kontaktytor. Och som dessutom är några av de största spelarna i varsin kategori.

Estrid har vuxit i mycket rask takt och omsatte under 2021 hela 226 miljoner kronor. Att jämföra med 2020, då man landade på 117 miljoner, eller 2019 års 9,7 miljoner. Men tillväxten har kommit med ett pris - rejäla mångmiljonförluster.

Siktar utomlands

Exakt hur det gick under 2022 vill man inte avslöja. Däremot berättar Ben Eliass hur och när det är dags för svarta siffror på sista raden.

Man behöver ha i åtanke att vi tills nu har haft en prenumerationsmodell, där intäkterna från kund kommer över tid. Dessutom har vi som ambition att bli ett av de största varumärkena i världen, och på rekordkort tid, vilket innebär att vi måste våga satsa på att fånga så mycket marknad vi kan. Med det sagt ser vi att vi blir lönsamma under 2024.

Utöver storsatsningen på återförsäljare, vad är nästa steg för Estrid nu?

Satsningen på återförsäljare fortsätter, och vi kommer under våren att kunna avslöja flera nya stora återförsäljare, framförallt internationellt. Under 2023 kommer vi även bredda vårt sortiment med nya produkter, säger Ben Eliass.

Nils Lund
nils@ehandel.se