För drygt tio år sedan lämnade Filip Bjernebo Sverige för London och studier, där blev han kvar. Idag driver han det snabbväxande sneakerföretaget Soho Grit som förutom honom själv består av ytterligare fem anställda. 2022 omsatte bolaget strax över 9 miljoner kronor, en ökning från 3,4 miljoner 2021.
När vi startade var det främst sneakers influerade av tennisskor med logotyper, och vi ville skapa en sko som man kunde känna igen enbart på designen, säger Flip Bjernebo och fortsätter:
Jag saknade en komfortabel sportsko i premiumläder som jag kunde ha på under hela dagen utan att känna mig underklädd. Som skulle passa både på kontoret och vid en utekväll med olika outfits. Helt enkelt en sko som kunde bli en del av den dagliga garderoben.
Det svensk-brittiska sneakerföretagets resa har dock inte varit spikrak. Bolaget grundades i december 2018, men först i slutet av 2019 fick man ut sin första sko på marknaden. Intresset för de första modellerna var stort och de första mindre produktionerna sålde snabbt slut, men sen kom pandemin och allt tog stopp.
Vi producerade i Italien från starten fram till 2022, men Italiens produktion var hårt drabbad av pandemin. Vi hade 15 månader när fabrikerna vi jobbade med inte kunde producera, och när de väl kom tillbaka så gick de på lågvarv ett bra tag, säger Filip Bjernebo.
Ledtiderna på vissa delar, såsom sulor gick från en månad till 6 månaders leveranstid när vår supply chain väl kom tillbaka efter pandemin. Så vi hade extremt svårt att ha något i lager. När en bästsäljande sko väl började ta fart så sålde vi slut på storlekarna och kunde inte få in dem tillräckligt snabbt igen.
Flyttat produktionen
Sedan mitten av 2022 har Soho Grit flyttat sin produktion till Portugal. Råmaterialet hämtas dock fortfarande från Italien men nu ser man till att ha allt material på lager. Något som gjort att man är tillbaka i 30-dagars cykler för produktionen.
Det tog ett par år att få rätt på, och det var nog en av de svåraste delarna med starten av ett produktföretag. Men det fanns aldrig på kartan att vi skulle ge upp så vi körde på utan produkter, byggde varumärke, jobbade med vårt community, och finjusterade produktens design och meddelande, säger Filip.
Och varumärkesbyggandet har slagit väl ut enligt Filip. Under de senaste åren har Soho Grit samarbetat med andra välkända varumärken, inklusive Coca Cola, och flera av företagets modeller har sålt ut i rask takt. Soho Grits starka tillväxt har nu lett till att företaget är redo att ta in kapital för att fortsätta sin expansion.
Det är det tydligt att Soho Grits produkter är eftertraktade och att varumärket har stor potential att fortsätta växa. Med den rätta mixen av investerare är det spännande att tänka på vad framtiden kan erbjuda, säger Filip Bjernebo.
Ska stänga kapitalrunda
Planerna för de kommande två åren är att fortsätta växa med 250 till 300 procent årligen, och samtidigt gå break-even eller med vinst. Samarbeten med andra välkända varumärken kommer fortsatt att vara en viktig pusselbit, precis som företagets omni-approach. Både när det gäller återförsäljare och DTC, där den senare biten ska stå för runt 75 procent av omsättningen.
Nu är det dock fullt fokus på att stänga en kapitalrunda som Filip hoppas ska dra in runt 6 miljoner kronor till bolaget.
Det har varit en fantastisk process och jag har träffat och pratat med ett hundratal superintressanta personer för att få ihop den rätta mixen. Vi är övertygade om att detta på sikt kan bli ett miljardbolag.