2021 var ett rekordår för bokförsäljningen i Sverige. 2022 nådde inte riktigt upp till samma nivå och enligt rapporten Bokförsäljningsstatistiken 2022 landade försäljningen under förra året på 4 974 miljoner kronor. Vilket var 125 miljoner, eller 2,4 procent, mindre än föregående år.
I rapporten, framtagen av Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen, konstaterar man att 2022 var det näst bästa bokförsäljningsåret någonsin. Samtidigt var det första gången på åtta år som marknaden minskade.
Den största minskningen stod internetbokhandeln för som tappade 10,3 procent i försäljningsvärde. Internetbokhandeln utgjorde dock fortfarande den största försäljningskanalen och stod under året för 45,3 procent av totalmarknaden i värde. Fysisk bokhandel ökade med 5,5 procent, och utgjorde 21,8 procent av marknaden.
Tryckta böcker står för mer än två tredjedelar av all försäljning, och där är internetbokhandeln dominerande. Deras kraftiga nedgång får såklart konsekvenser, även om det är glädjande att se att fysisk bokhandel ökade, säger Svenska Förläggareföreningens vd, Mikaela Zabrodsky.
Abonnemangstjänster är stabila
De digitala abonnemangstjänsterna har ökat stadigt de senaste åren. Under 2022 planade deras tillväxttakt ut något, men på höga nivåer. Abonnemangstjänsterna växte med 7,3 procent i värde och den totala volymen strömningar uppgick till 45,3 miljoner.
Deckare- och spänningslitteratur, utländska böcker och skönlitteratur var de genrer som strömmades mest. E-böckerna utgjorde fortsatt en liten del av marknaden med endast 2,8 procent.
Statistiken visar tydligt hur dagens bokmarknad ser ut. Abonnemangstjänsterna tycks ha stabiliserat sig på en hög nivå, och trots att tillväxttakten är lägre än tidigare växte de i värde med nära 100 miljoner kronor, säger Mikaela Zabrodsky.