ANNONS

Svenskarna vill shoppa klimatvänligt – därför lyckas de inte

Philip Konopik, Nordenchef för Visa

Satsar på digitala kvitton.

ANNONS

Det är mycket fokus på reor och lågpris i inflationens spår. Och nu visar en ny undersökning från betalbolaget Visa att sju av tio svenskar tycker att det är för kostsamt att leva hållbart.

Samtidigt uppger hälften att de vill minska sitt klimatavtryck. Åtta av tio vill engagera sig i klimatfrågan för att bevara naturen för kommande generationer.

Nobbar papperskvitton

Det ska dock sägas att online-undersökningen genomfördes för så länge sedan som i maj förra året. En del vatten har runnit under broarna sedan dess. Men det är alltså först nu rapporten presenteras, åtminstone för media.

Vi tycker att det ska vara enkelt att göra rätt för klimatet. Därför tror vi på partnerskap där Visa, som globalt betalnätverk, tillgängliggör kunskap så att fler konsumenter har verktygen de behöver för att göra mer hållbara val i sin vardag, kommenterar Philip Konopik.

I rapporten lyfts det dock fram att svenskarna gärna väljer digitala kvitton, istället för de fysiska motsvarigheterna i papper. Var sjätte har också hållbarhetstänket med sig när de gör investeringar – medan en av tio väljer banker som jobbar med hållbara tjänster, enligt betalföretaget.

Visa lät undersökningsföretaget STRAT7 Group lägga upp, samla in och sammanställa svaren i en webbenkät. Enkäten besvarades av totalt 1 000 svenskar i åldrarna 18 till 65 år och låg uppe under en månad.

David Gustavsson
david@ehandel.se