AI har återigen blivit hett efter stor global uppmärksamhet kring chatboten ChatGPT:s sedan i slutet av förra året.
Nu hakar e-handlaren Care of Carl, som säljer tidlöst mode för män, på AI-trenden.
Lösningen innebär att Binary Brains (leverantören reds.anm.) skapar försäljningsprognoser som förutser efterfrågan på helt nya plagg utan tidigare försäljningshistorik. Detta för varje artikel ner på storleksnivå, skriver leverantören i ett pressmeddelande.
AI:t ska alltså kunna räkna ut framtida inköpsbehov och utvärdera gångna säsonger. Syftet är att hela tiden ha koll på hur mycket kläder bolaget behöver ha i lager, för att minska marginalriskerna. På sikt ska man även vässa träffsäkerheten ytterligare genom att också få koll på efterfrågan på varje plagg.
Grundat i Borås
Care of Carle startades i Borås 2010. Affärsidén har sedan dess gått ut på att online-sälja tidlösa kvalitetskläder för män. Omsättningen ligger i dag på 400 miljoner kronor och bolaget har 100 anställda. E-handlaren säljer, utöver i Sverige, även sina kläder i Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Nyligen utsågs bolaget till årets nätbutik i Norge.