Du som någon gång fått syn på en ovanligt färgglad smoothie, pannkaka eller annat bakverk, undrar kanske var alla dessa kulörer kommer ifrån. Svaret är många gånger Rawnice, och på Instagram kryllar det av kreativa sätt deras färgpulver används på.
Med “naturliga superfoods” blev Rawnice en succé för några år sedan, efter att grundaren Helene Arvidsson fick idén inne på en bensinstations toalett. Men de senaste tre åren har företaget gått på sparlåga.
Graviditeten satte stopp
När jag i februari 2019 fick veta att jag var gravid, flyttades allt fokus snart över från Rawnice till den kommande perioden med barn. Ju längre in i graviditeten jag kom, desto mer insåg jag hur svårt det skulle bli att hantera alla dagliga arbetsuppgifter i företaget, berättar Helen.
Jag och min make Jesper skötte allting själva. När förlossningsdatumet närmade sig blev det lite panik, och vi behövde snabbt hitta någon som kan ta över mina arbetsuppgifter.
Outsourcing gjorde det både enkelt och smidigt
Vi kom i kontakt med OnlineFactory och började outsourca allt vi behövde hjälp med till dem. De tillsatte resurser som vi tränade upp, och snart kunde de ta över alla mina arbetsuppgifter. Det var allt från kundtjänst till B2B-försäljning, sociala medier, produktutveckling och inköp.
Rawnice rullade på med stöd av OnlineFactory, och i april 2022 fick paret sitt andra barn.
”Fick dra i handbromsen”
Att ta hand om både familj och företag blev inte bara dubbelt så svårt, utan snarare fyra gånger så svårt. Jesper påverkades även han mycket och vi fick dra hårt i handbromsen för att inte köra ihjäl oss själva första perioden efter att vårt andra barn kom.
För att överleva mentalt och fysiskt, så valde vi att sakta in och sätta företaget på sparlåga. Det mesta fick bara tuffa på utan att vi aktivt gjorde några större insatser för att växa bolaget.
Laddar nu för tillväxt igen
Helene och Jesper ser en stor potential med Rawnice, särskilt efter ett erbjudande om att bli uppköpta — men paret tackade nej.
Istället går vi själva tillbaka och sätter oss i förarsätet. Vi har bara skrapat på ytan när det gäller produkten och varumärkets potential.
Med hjälp av OnlineFactory gasar vi på inom både B2B och B2C. Under 2023 lanserar vi fyra nya produkter, gör hela vårt utbud ekologiskt, och flyttar även produktionen närmare Sverige. Vi kommer också att synas mycket genom marknadsföring i sociala kanaler för att öka trafiken till vår e-handel.