ANNONS

MediaMarkts ägare om försäljningen: "Har funnits rykten"

En syn som snart försvinner och byts ut mot Powers varumärke

"Allt vi behöver för att växa hållbart och lönsamt".

ANNONS

I dag kom beskedet att Power köper Mediamarkts svenska verksamhet. Den tyska hemelektronikkedjan har fört en tuff tillvaro i landet och kämpat både med lönsamheten och mot stenhård konkurrens.

Nu kommenterar Mediamarkts ägarbolag Ceconomy, som också plockat på sig 20 procent av Powers svenska verksamhet, affären.

Sedan vi gjorde entré på den svenska marknaden 2006 har det alltid funnits rykten om Mediamarkts framtid i landet. Vi har sagt flera gånger att vi ser över olika möjligheter. Det skulle kunna vara att vi fortsätter driften, ett samgående med en partner, en försäljning, eller andra alternativ, säger Uwe Wolfinger, kommunikationsansvarig på Ceconomy, till Ehandel.

Affären innebär alltså att Ceconomy potentiellt kan tjäna pengar på den svenska marknaden, men att varumärket Mediamarkt är ett minne blott här.

Vi är glada över att ha hittat en lovande lösning för att kunna utveckla vår affär i Sverige, med hjälp av vårt avtal med Power. Vi har hela tiden investerat i vår svenska affär och byggt upp en bra position på marknaden. De senaste åren har Mediamarkt Sverige förbättrats rejält. Tillsammans med Power har vi nu allt vi behöver för att växa både hållbart och lönsamt.

Men vad händer då med e-handeln? När vi frågade Power bollade de vidare frågan till Mediamarkt. Där får vi beskedet att när allt är klart så kommer även den att tas upp i Powers verksamhet.

Det är en del av transaktionen att Power också kommer att förvärva Mediamarkt Sveriges onlineaffär, säger Uwe Wolfinger.

LÄS ÄVEN: Powers VD avslöjar MediaMarkt-planerna: ”En framtida succé"

Nils Lund
nils@ehandel.se