MediaMarkts ägare, MediaMarktSaturn, säljer nu sin svenska verksamhet till hemelektronikkedjan Power. MediaMarktSaturn kommer samtidigt att behålla en minoritetsandel på 20 procent i Power Sverige.
Det här är ett bra drag både för Power och för MediaMarkt Sverige. Vi kompletterar varandra på flera områden och bägge parter har expertis och kunskap om marknaden som kan bidra till ökat värdeskapande i bolagen på både lång och kort sikt. Affären är en väldigt bra lösning för såväl bolagen som för leverantörer, anställda och kunder, säger Ronny Blomseth, koncernchef för Power i Norden.
Power bedriver e-handel och har fysiska butiker i Norge, Finland och Danmark. Nu kommer alltså de 29 svenska Mediamarkt-varuhusen också att bli en del av varumärket Power.
Power har varit en utmanare på den svenska vitvaru- och hemelektronikmarknaden i fem år som renodlad e-handlare. Nu slutförs vår omnikanalstrategi för Sverige och vi ser fram emot att bjuda in en massa nya kunder och alla duktiga medarbetare till Power, säger Robert van Toor, vd Power Sverige som kommer leda den svenska verksamheten.
Förvärvet förväntas vara slutfört till sommaren och varumärkesbytet ska ske under 2023.
LÄS UPPFÖLJNINGEN: Powers VD avslöjar MediaMarkt-planerna: ”En framtida succé”