Däck- och fälgvaruhuset Bythjul, med mer än 100 000 artiklar i lager, är en av Nordens onlinejättar inom sitt segment. 2022 uppgick Bythjuls försäljning till dryga 500 miljoner kronor och nu växlar man upp ytterligare genom att gå samman med Däckskiftarna.
En franchisekedja vars affärsidé består av pop-up stationer i anslutning till dagligvaruhandlares parkeringsplatser runt om i Sverige. Affären innebär att Bythjul blir majoritetsägare i Däckskiftarna som därmed blir ett dotterbolag till Bythjul. Ambitionen är att behålla de två varumärkena ut mot kund.
Genom att gå ihop med Däckskiftarna får Bythjul det personliga kundbemötandet, däckhotell och servicenätverk medan Däckskiftarna krokar arm med en erfaren e-handel med Nordens största däckvaruhus. Det är en perfekt match, säger Claes Kjelldorff, vd för Bythjul.
Kompletterar onlineaffären
Däckskiftarna grundades 2011 och hade under förra året en systemförsäljning bland franchisetagarna på cirka 265 miljoner kronor. Idag finns det 72 däckskiftarstationer runt om i landet som drivs av 17 franchisetagare.
Tillsammans hoppas man nu kunna erbjuda kunderna en helhetslösning, från däckskifte och däckhotell till nya däck och fälgar
Tillsammans med bythjul kan vi fortsätta ge alla kunder en smidigare köpupplevelse samt äga hela kundresan när vi nu knyter samman den digitala och den fysiska affären, säger Alexander Yavuz, styrelseordförande Däckskiftarna.