Bröderna Jakob och Victor Eriksson ligger bakom det populära träningsredskapet Boxbollen. De har i flera år jobbat hårt med att marknadsföra produkten och tog under hösten Boxbollen till USA.
Men hur skulle det gå till? Jo, målet var att knyta till sig inflytelserika amerikanska influencers. Det var inte lätt, men efter intensiva förhandlingar lyckades de att få med sig megakändisen Khloé Kardashian på tåget, liksom det tidigare fotbollsproffset och engelsmannen Steven Gerrard, som numera bor i USA.
Boxbollen visades även upp i tv-showen Dr Phil – och företaget fick extra draghjälp när Bill Gates fick en boxboll av sin dotter i julklapp.
LÄS ÄVEN: Boxbollen slår till i USA – med hjälp av Kardashian: ”Stekhett”
Lägre marginaler
Julkappsförsäljningen tog sedan fart riktigt ordentligt och totalt landade omsättningen på 125 miljoner kronor förra året. Därmed uppnåddes milstolpen att slå 100 miljoner i intäkter. Vinsten före skatt uppgick samtidigt till 20 miljoner, rapporterar Breakit.
Det är lite lägre marginaler än vad vi hoppades på men ändå en fördubbling mot förra årets vinst. Vi är nöjda och glada och taggade, säger Jacob Eriksson till sajten.
"Trycka ut på global skala"
Efter succéåret 2022 har bröderna nu även på allvar börjat att fundera på att sälja bolaget.
Utan att säga för mycket så är det en process som är igång, men om det blir i år eller nästa år är lite osäkert, säger Jacob Eriksson och fortsätter:
Vi tror på en strategisk spelare som har kapacitet att trycka ut på global skala nu när vi har visat att konceptet fungerar. Att snabbt skala till en nivå som vi två själva inte klarar under ett år.