För ungefär en månad sedan lanserade Spotify, tillsammans med sin samarbetspartner Soundtrack Your Brand, musiktjänsten Spotify Business. Något som gör det möjligt för mindre restauranger, butiker, frisörer och andra företag att använda sig av Spotify för att spela musik för sina kunder.
Redan då var det känt att man inom kort skulle lansera Spotify Enterprise, tjänsten för större företag, och i veckan meddelandes det att man landat sin första kund. Och det är inte vilken som helst, utan den globala snabbmatskedjan McDonalds.
– Musik är viktigt för de allra flesta människor och att använda den allra bästa plattformen i vår miljö är väldigt spännande och öppnar upp för många intressanta möjligheter, säger Kajsa Dahlberg, Head of Media & Digital på McDonald’s Sverige.
Anpassas efter maten
Avtalet innebär att McDonalds kan spela Spotify-musik i sina restauranger, men man får även möjligheten att analysera data från Spotify för att avgöra vilken typ av musik som tilltalar McDonalds olika målgrupper.
Musikschemat anpassas också efter dag och tid på dagen, liksom efter McDonalds kampanjer eller efter maten som serveras. När den Mexiko-inspirerade hamburgaren El Maco är på väg ut kan exempelvis mexikansk musik spelas.
– Vi är stolta över att få jobba med McDonalds. Deras vision för digitalt ligger i framkant och nu tar vi bakgrundsmusiken och sätter den i förgrunden, säger Andreas Liffgarden, grundare av bolaget Soundtrack Your Brand.